استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
چکیده
گرایش به گسترش فعالیت تعاونیها در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی از یک سو و نیاز به بازنگری مبانی سنتی تعاونی در پاسخ به شرایط جدید از سوی دیگر سبب گردیده که تعاونیهای کشاورزی به ویژه در کشورهای پیشرفته دستخوش تحولاتی گردند. یکی ازاین نوآوریها ایجاد تعاونیهای بازارگرا با ویژگیهایی خاص میباشند که "تعاونیهای نسل جدید" نام گرفتهاند. در این مقاله نخست به مهمترین دیدگاههای منتقدین به مبانی سنتی تعاونی پرداخته و پس از آن برخی تجربیات و عملکرد تعاونیهای کشاورزی نسل جدید مورد بحث قرار گرفته و در پایان به آموزههایی که میتواند به سیاستگزاران برای انجام اصلاحاتی در ساختار موجود تعاونیهای کشاورزی در ایران کمک نماید پرداخته خواهد شد.