امروزه شرکتهای موفق با توجه به رقابت بالا در عرصه تولید و مصرف، اکثر منابع و توان رقابتی خود را در راه کسب سود بیشتر با انتخاب استراتژیهای بازاریابی مناسب قرار میدهند. داشتن استراتژی مناسب بازاریابی جهت افزایش فروش و سودآوری بیشتر در مراحل مختلف چرخه عمر محصول موضوعی ضروری است که کمتر در سایر مطالعات به این موضوع پرداخته شده است. این پژوهش با هدف ارزیابی عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژیهای بازاریابی صنایع غذایی ایران در مراحل معرفی و رشد محصول صورت گرفته است. دادههای این پژوهش از طریق تکمیل پرسشنامه از 88 شرکت فعال در صنایع غدایی مشهد در سال 1394 فراهم شده است. برای دستیابی به هدف پژوهش از الگوی لاجیت چند جملهای بهره گرفته شد. نتایج حاصل از برآورد آزمون راست نمایی و والد در دو مرحله معرفی و رشد محصول نشان میدهندکه امکان ترکیب گروههای استراتژیهای بازاریابی وجود ندارد و آزمون هاسمن گویای این امر است که سه گروه استراتژیهای بازاریابی مستقل از هم میباشند. همچنین نتایج حاصل از برآورد مدل لاجیت چند جملهای نشان داد که متغیرهای سن، سابقه مدیر، تحصیلات، نوع محصول و برند در مراحل معرفی و رشد از نظر اثرگذاری در نوع استراتژی انتخابی معنادار بوده است. با توجه به اثرگذاری مثبت متغیر برند بر نوع استراتژی انتخابی، پیشنهاد میشود که شرکتهای فعال در حوزهی صنایع غذایی از ابتدا به ایجاد و در ادامه به تقویت برندهای معتبر در عرصه ملی و جهانی اقدام کنند.
Due to high competition in production and consumption, Successful companies put most of their resources and efforts for earn more profit by choosing the appropriate marketing strategies. Therefore, selection of appropriate strategy is necessary for increasing sales and profit. The goal of this study is assessing effective factors on selection of marketing strategies in Mashhad food industries in Introduction and Growth stages. Data is provided from eighty eight active companies in Mashhad food industry in 2015. Multinomial Logit Model used to achieve the aim of this research. Estimated likelihood and Wald tests results shows that combining marketing strategies groups is impossible and according to Hausman test, the three groups of dependent variable are independent. The results of multinomial logit model indicated that variables such as: age, manager experience, education, product type, and product brand in introduction and growth stages are significant in terms of effectiveness on choice of strategy. According to positive effectiveness of brand on the choice of marketing strategy type, it is recommended that active companies in food industry work for establishing and strengthen prestigious brands in national and international context.