@article { author = {Pishbahar, Esmaeil and Ferdowsi, Roya and Hayati, Babollah}, title = {Codification and prioritization of dairy products of Eastern Azerbaijan Pegah company's marketing strategies: Using AHP method}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {11}, number = {4}, pages = {1-19}, year = {2018}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {10.22034/iaes.2018.26251}, abstract = {Due to the Changing environment, having the appropriate strategy can help firms survive and gain competitive advantage; because the chosen strategy must also satisfy the needs of the target market, as well as comply with market and organizational objectives. Each company depending on their business and tasks, are responsible to Codification and selection of appropriate marketing strategy. While the Codification and selection of standard marketing strategy, evaluating management current operations are Simplify. In this research, by study of library resources, the most important criteria on the choice of appropriate marketing strategy to sell dairy products of Eastern Azerbaijan Pegah Company were identified. 30 experts of marketing and dairy industries were completed questionnaires and do paired comparisons between criteria and sub-criteria and alternatives were assessed by criteria too. The most important criteria effective on decision-making for the selection of appropriate marketing strategy by analytic hierarchy process approach, and using Expert Choice v.11.0 and Super Decisions packages weighting and were ranked. the most important criteria are: compliance with sanitation and the environment, consistent with the internal process, risk, the economic-business, competitive advantage, innovation and alignment with market and customer satisfaction. Then, the impact of each of the criteria obtained on four marketing strategy including the integration strategy, focus strategy, diversification strategy and defense strategy were reviewed and defensive strategy as the best marketing strategy for Eastern Azerbaijan Pegah Company was determined. And integration strategy, diversification strategy and focus strategy are the next priorities respectively. Be recommended that the Eastern Azerbaijan Pegah corporate executives instead of using plastic bags, bottles and plastic packaging, use bags that are biodegradable in the environment. The company directors also have a long-term plan to develop new products, and to understand the needs and demands of customers and their complaints and herds increase customer satisfaction.}, keywords = {Marketing strategy,AHP,Eastern Azerbaijan Pegah Company,Dairy products}, title_fa = {تدوین و اولویت‌بندی استراتژی‌های بازاریابی محصولات لبنی شرکت پگاه آذربایجان‌شرقی: کاربرد رهیافت تحلیل سلسله مراتبی}, abstract_fa = {با توجه به محیط متحول و در حال تغییر، داشتن استراتژی مناسب می‌تواند به بنگاه در تداوم حیات و کسب مزیت رقابتی کمک کند؛ چرا که استراتژی انتخابی باید علاوه بر ارضای نیازهای بازار هدف، با اهداف بازاری و سازمانی مؤسسه نیز منطبق باشد. هر شرکت بسته به کسب و کار و وظایفی که بر عهده دارد به تدوین و انتخاب استراتژی بازاریابی مناسب خود می‌پردازد. در صورت تدوین و انتخاب استراتژی بازاریابی استاندارد، ارزیابی فعالیت‌های جاری مدیریتی تسهیل می‌گردد. لذا تلاش گردید در این تحقیق با مطالعه منابع کتابخانه‌ای، مهم‌ترین معیارهای مؤثر بر انتخاب استراتژی مناسب بازاریابی برای فروش محصولات لبنی شرکت پگاه آذربایجان‌شرقی شناسایی شوند. که پرسشنامه‌هایی توسط 30 کارشناس و خبره در زمینه بازاریابی و صنعت لبنیات تکمیل گردیدند و مقایسه های زوجی بین معیارها و زیرمعیارها و همچنین ارزیابی گزینه‌ها به کمک معیارها صورت گرفت. همچنین مهم‌ترین معیارهای مؤثر بر تصمیم‌گیری جهت انتخاب استراتژی مناسب بازاریابی از طریق رهیافت تحلیل سلسله مراتبی و با استفاده از بسته‌های نرم‌افزاری Expert Choice.11.0 و Super Decisions وزن‌دهی و رتبه‌بندی شدند که با اهمیت‌ترین معیارها به ترتیب عبارتند از: انطباق با اصول بهداشتی و محیط زیست، همسویی با فرآیند داخلی، ریسکی بودن، اقتصادی- تجاری، داشتن مزیت رقابتی، نوآوری و همسویی با بازار و رضایتمندی مشتری. سپس در یک جمع‌بندی کلی تأثیر هر یک از معیارهای به دست آمده بر چهار استراتژی بازاریابی شامل استراتژی یکپارچگی، استراتژی تمرکز، استراتژی تنوع و استراتژی تدافعی بررسی شدند و استراتژی تدافعی به‌عنوان مناسب‌ترین استراتژی بازاریابی برای شرکت پگاه آذربایجان‌شرقی تعیین گردید. استراتژی‌های یکپارچگی، تنوع و تمرکز به ترتیب اولویت‌های بعدی را تشکیل می‌دهند. لذا با توجه به اهمیت بالای معیار انطباق با اصول بهداشتی و محیط زیست در مقایسه با سایر معیارها، پیشنهاد می‌گردد مدیران شرکت پگاه آذربایجان‌شرقی به جای استفاده از کیسه‌های نایلونی و بطری‌ها و ظروف بسته‌بندی‌ پلاستیکی، از پاکت‌های کاغذی که قابل تجزیه در محیط زیست می‌باشند استفاده نمایند.}, keywords_fa = {استراتژی بازاریابی,تحلیل سلسله مراتبی,شرکت پگاه آذربایجان‌شرقی,محصولات لبنی}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_26251.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_26251_5d175b42b516040e01d386b979664245.pdf} } @article { author = {Alefi, khadije and Dashti, GHader and GHahremanzade, Mohammad}, title = {The Impact of Climatic Factors on Land Use Change between Annually Crops Groups in Iran: Application of Spatial Fractional Multinomial Logit Model}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {11}, number = {4}, pages = {21-40}, year = {2018}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {10.22034/iaes.2018.26526}, abstract = {The current study attempted to investigate the climatic factors impacts on land use change between annually crops groups including cereals, beans, industrial products, vegetables, cucurbits and forage plants in Iran counties. To doing this, agricultural data during 2012-2013 and climatic data in 1391 were used. To estimating of spatial fractional multinomial logit model, the agricultural and climatic variables were matched with geographical data and 336 counties were studied regarding available data. According to the results, industrials crops cultivation area shares have positive spatial dependence and increasing of industrials crops land shares in each county increases industrials crops land shares in nearby counties. Considering estimated marginal effects, one degree temperature increasing raises cereals, vegetables and cucurbits land shares 1, 0.1 and 0.2 percent respectively and decreases beans land share 0.3 percent and one millimeter rainfall increasing decreases vegetables land share 0.008 percent. So, The ongoing process of climate change, specially temperature increasing will increase cereals, vegetables and cucurbits land shares and will decreases beans land share in future years. Therefore, to meeting the beans needs of future population, taking of adaptive strategies such as heat-resistant varieties producing are recommended in order to prevent beans land shares decreases.}, keywords = {Annually crops,Climate change,Iran,Land allocation,Spatial fractional multinomial logit model}, title_fa = {تأثیر متغیرهای آب و هوایی بر تخصیص زمین بین گروه‌های محصولات سالانه زراعی ایران: کاربرد مدل لاجیت چندگانه کسری فضایی}, abstract_fa = {مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش فاکتورهای آب و هوایی در تخصیص زمین بین انواع محصولات سالانه زراعی شامل غلات، حبوبات، سبزیجات، محصولات صنعتی، محصولات جالیزی و محصولات علوفه‌ای در سطح شهرستان‌های ایران انجام شد. برای این منظور از اطلاعات زراعی سال‌های 92-1391 و اطلاعات هواشناسی سال 1391 استفاده گردید. جهت برآورد مدل لاجیت چندگانه کسری فضایی اطلاعات زراعی و هواشناسی بر اطلاعات جغرافیایی شهرستان‌ها منطبق و با توجه به داده‌های موجود 336 شهرستان مورد مطالعه قرار گرفت. مطابق نتایج به دست آمده، سهم سطح زیر کشت محصولات صنعتی در شهرستان‌ها با یکدیگر همبستگی فضایی مثبت داشته و افزایش سهم زمین‌ تخصیص یافته به محصولات صنعتی در یک شهرستان افزایش تخصیص زمین به محصولات صنعتی در شهرستان‌های مجاور را به دنبال دارد. با توجه به اثرات نهایی محاسبه شده، افزایش یک درجه‌ای میانگین دما سهم سطح زیر کشت غلات، سبزیجات و محصولات جالیزی را به ترتیب به میزان 1، 1/0 و 2/0 درصد افزایش و سهم سطح زیر کشت حبوبات را به میزان 3/0 درصد کاهش داده و افزایش بارش سالانه به میزان یک میلیمتر، سهم سطح زیر کشت سبزیجات را به میزان 008/0 درصد کاهش می‌دهد. به این ترتیب ادامه روند تغییرات آب و هوایی و به خصوص افزایش دما، افزایش سهم سطح زیر کشت غلات، سبزیجات و محصولات جالیزی و کاهش سهم سطح زیر کشت حبوبات در سال‌های آتی را به دنبال خواهد داشت. از این رو توصیه می‌گردد به منظور تأمین نیازهای غذایی حبوبی جمعیت آینده کشور یکسری راهکارهای تطبیقی مانند تولید ارقام مقاوم به گرما جهت جلوگیری از کاهش سهم سطح زیرکشت حبوبات اتخاذ گردد.}, keywords_fa = {تخصیص زمین,تغییرات آب و هوا,محصولات سالانه زراعی,مدل لاجیت چندگانه کسری فضایی}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_26526.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_26526_832dff498f848d602e3e8d9148dedd69.pdf} } @article { author = {Ataie solout, kamal and Keykha, AhmadaAli and Ahmadpour Borazjani, Mahmoud and Ziaie, Saman and Hosineali, Farhad}, title = {Explaining motivation of farmers to agricultural land use cover change in the Babolsar Township}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {11}, number = {4}, pages = {41-61}, year = {2018}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {10.22034/iaes.2018.26732}, abstract = {In addition to economic and social impacts, changes in management and land use have a major impact on physical, chemical and biological soil characteristics, quality and quantity of water and air. In this study, the first step is to determine the motivation for farmers to change agricultural land use cover between the agricultural sector and horticulture in the Babolsar Township in 2016. The next step, using econometric approach Tobit and Heckman two-stage method was specified factors that influenced the decision of producers to choose horticultural activities or cultivating factors are different from Factors influenced the area under cultivation. Results show that doesn’t need to separate these factors in the Heckman two-stage method and Tobit model can explain correctly the current situation in the region. Finally, it is suggested that governments with using efficient support policies of the agricultural sector, especially for wheat and rice products such as guaranteed prices, wheat producers on time repayment and controlling imports of these products at the supply time of these products affect the incentives for farmers to continue producing crops and no change in land use from agricultural to horticultural.}, keywords = {Babolsar,Heckman two-stage method,Land Use Cover Change (LUCC),Tobit Model}, title_fa = {تبیین انگیزش‌های کشاورزان جهت تغییر پوشش کاربری اراضی کشاورزی در شهرستان بابلسر}, abstract_fa = {تغییر در پوشش و کاربری اراضی، علاوه بر آثار اقتصادی و اجتماعی تأثیر عمده‌ای بر ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژی خاک، کمیت و کیفیت منابع آبی و کیفیت هوا می‌گذارد. در این مطالعه، در گام نخست به تعیین انگیزش-های کشاورزان برای تغییر پوشش کاربری اراضی کشاورزی بین دو بخش زراعی و باغداری در شهرستان بابلسر در سال 1395 پرداخته شده است. در گام بعدی با استفاده از رهیافت اقتصادسنجی توبیت و روش دو مرحله‌ای هکمن مشخص شد که آیا عوامل مؤثر بر تصمیم بهره‌برداران به انتخاب فعالیت باغداری و یا زراعی از عوامل مؤثر بر میزان سطح زیر کشت متفاوت است. نتایج نشان داد که نیاز به تفکیک این عوامل به روش دو مرحله‏ای هکمن نیست و الگوی توبیت به درستی می‌تواند شرایط موجود در منطقه را تبیین نماید. در نهایت پیشنهاد می‌شود تا دولت با اتخاذ سیاست‌های حمایتی کارآمد از زیربخش زراعت به خصوص محصول گندم و برنج؛ نظیر قیمت‌های تضمینی، تسویه به موقع مطالبات گندم‌کاران و یا کنترل واردات این محصولات در زمان عرضه این محصولات، بر انگیزه‌های کشاورز برای ادامه تولید محصولات زراعی و عدم تغییر کاربری اراضی از زراعی به باغی تأثیرگذار باشد.}, keywords_fa = {بابلسر,تغییر پوشش کاربری اراضی (LUCC),الگوی توبیت,روش دو مرحله‌ای هکمن}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_26732.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_26732_4e3c21308b961dd5daa7692c4a115f68.pdf} } @article { author = {GHazali, Samane and Zibaei, Mansour}, title = {Determinants of Livelihood Strategies Selecting by Nomadic Households of Fars Province}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {11}, number = {4}, pages = {63-80}, year = {2018}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {10.22034/iaes.2018.27529}, abstract = {Nomads of Fars province are in transition from ranching-based livelihood strategy toward other strategies to confronting external disorders and retaining sustainable livelihood. This study investigated livelihood strategies and their determinants of nomads in Fars province by gathering required information through verbal interviews from a random sample of 393 nomadic households at summer 1395. After defining livelihood strategies, factors affecting the selection of these strategies have been examined using multinomial logit model. The results showed that sample households selected four strategies: pure ranching, service activities, agriculture and horticulture and diversification activities. It was also found that increasing human capital in the form of higher education, more labors and participation in education classes, has a positive and significant effect on the adaption of strategies for service (0.32) and diversification activities (0.57). While increasing natural capital, such as farmland and garden ownership has had an impact on the possibility of adopting a strategy for agriculture and horticulture compared to other strategies. Finally, the results showed that promotion of financial capital by accessing to loans and credits would enable nomadic households to diversify activities (0.04).}, keywords = {Livelihood assets,Sustainable livelihood framework,Multinomial logit approach,Fars Nomads}, title_fa = {عوامل موثر بر انتخاب راهبردهای معیشتی توسط خانوارهای عشایری استان فارس}, abstract_fa = {عشایر استان فارس در حال گذار از راهبرد معیشتی مبتنی بر دامداری محض به‌سمت راهبرد‌های دیگر جهت مقابله با اختلالات بیرونی و حفظ پایداری معیشت خود هستند. این مطالعه با جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشگری از یک نمونه تصادفی 393 خانوار عشایری در تابستان 1395 به بررسی راهبرد‌های معیشتی انتخاب شده از سوی جامعه‌ی عشایری استان فارس و عوامل موثر بر آن پرداخته است. بعد از تعیین راهبرد‌های معیشتی خانوارهای نمونه، عوامل موثر بر انتخاب این راهبرد‌ها با استفاده از روش لاجیت چندگزینه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که خانوارهای نمونه، چهار راهبرد معیشتی مبتنی بر دامداری محض، فعالیت‌های خدماتی، زراعت و باغداری و چند فعالیتی (تنوع فعالیتی) را برگزیده‌اند. همچنین مشخص شد، که افزایش سرمایه انسانی به‌صورت تحصیلات بالاتر، نیروی کار بیشتر و شرکت در کلاس‌های آموزشی، دارای اثر مثبت و معنی‌دار بر اتخاذ راهبرد‌های فعالیت‌های خدماتی (32/0) و تنوع فعالیتی (57/0) است. درحالی‌که، افزایش سرمایه طبیعی شامل مالکیت زمین زراعی و باغ، بر احتمال اتخاذ راهبرد زراعت و باغداری نسبت‌به سایر راهبردهای معیشتی اثرگذار بوده است. درنهایت، نتایج نشان داد که ارتقای سرمایه و دارایی مالی از طریق دسترسی به وام و اعتبارات، خانوارهای عشایری استان فارس را برای تنوع بخشیدن به فعالیت‌های خود (04/0) توانمند ساخته است.}, keywords_fa = {دارایی‌های معیشتی,چارچوب معیشت پایدار,روش لاجیت چندگزینه‌ای,عشایر فارس}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_27529.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_27529_d003e153770c4cd54b180e28e42c7ae8.pdf} } @article { author = {Hosseini Kasgari, Seyed Hadi and Hosseini-Yekani, Seyed-Ali and Abedi, Samaneh}, title = {Optimal Portfolio Selection of Shares of Food Industry Companies in Tehran Stock Exchange Using Combined Forecasting Method: An Application of Mean-Variance-Skewness Model}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {11}, number = {4}, pages = {81-105}, year = {2018}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {10.22034/iaes.2018.28280}, abstract = {The purpose of this study was to develop a procedure for the selection of the optimal portfolio of shares of companies in the food industry Tehran Stock Exchange using the mean-variance-skewness model with six objective functions. The statistical society of this study included 14 companies in the food and beverage except sugar sector and the data also includes the final price is the company's shares leading up to February 2016. For this purpose, three different methods to estimate the expected stock price was used in the food industry companies, and according to the forecast error, to each method is given weighted according to its estimation. To ensure the optimal weights obtained, the price obtained from the combination method with the prices obtained from each of the predicted methods by criteria of measurement error was compared. The results show the superiority of the combination with a score of 1.71 is in the forecast price. The following weights obtained based on six criteria mean, variance and skewness related to returns and forecast error combination is achieved. Mean-variance-skewness model made by Goal Programming is solved. Finally, portfolio obtained from Mean-variance-skewness model was compared with portfolio obtained from mean-variance model. The results show the high performance of mean-variance-skewness model in creating an optimum portfolio with a high efficiency than the mean-variance model. So that average daily returns during month for mean-variance-skewness model is 0.52 percent and 0.32 percent for the mean-variance model.}, keywords = {Optimal Portfolio,Combined Forecasting,Mean-Variance-Skewness Model,Food industry,Tehran Stock Exchange}, title_fa = {گزینش پرتفوی بهینه سهام شرکت های صنایع غذایی در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش پیش بینی ترکیبی: کاربرد الگوی میانگین- واریانس- چولگی}, abstract_fa = {هدف از انجام تحقیق حاضر، ارائه روشی برای گزینش پرتفوی بهینه سهام شرکت های صنایع غذایی در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از الگوی میانگین- واریانس- چولگی با شش تابع هدف می باشد. جامعه آماری این مطالعه شامل 14 شرکت از گروه محصولات غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر و داده های مورد نیاز نیز شامل قیمت های روزانه سهام این شرکت ها منتهی به بهمن سال 1394 می باشد. برای این منظور ابتدا از سه روش مختلف پیش بینی برای تخمین قیمت سهام شرکت های صنایع غذایی استفاده شده و با توجه به خطای پیش بینی، به هر روش وزنی متناسب با قدرت تخمین آن داده شده است. برای اطمینان از بهینه بودن اوزان بدست آمده، قیمت های بدست آمده از روش ترکیبی با قیمت های بدست آمده از هر یک روش های پیش بینی بوسیله ی معیارهای سنجش خطا مورد مقایسه قرار گرفته اند. نتایج حاکی از برتری روش ترکیبی در پیش بینی قیمت ها با رتبه ی 71/1 می باشد. در ادامه بر اساس اوزان بدست آمده شش معیار میانگین، واریانس و چولگی مرتبط با بازده و خطای پیش بینی ترکیبی بدست آمده است. الگوی میانگین- واریانس- چولگی ساخته شده بوسیله برنامه ریزی آرمانی حل شده است. در انتها پرتفوی بدست آمده از الگوی میانگین- واریانس- چولگی با پرتفوی بدست آمده از الگوی میانگین- واریانس مقایسه شده است. نتایج نشان دهنده کارایی بالای الگوی میانگین- واریانس- چولگی در ایجاد یک سبد سهام بهینه با بازده بالایی نسبت به الگوی میانگین- واریانس می باشد. به طوری که میانگین بازدهی روزانه در طول یک ماه برای الگوی میانگین- واریانس- چولگی 52/0 درصد و برای الگوی میانگین- واریانس 32/0 درصد می باشد.}, keywords_fa = {بهینه سازی سبد سهام,شبیه سازی مونت کارلو,شبکه عصبی,برنامه ریزی آرمانی,بازار سرمایه}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_28280.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_28280_9cd4e617dcd4fcb1d37f80a6506f8086.pdf} } @article { author = {Rahmani dizghah, Mahsa and Mortazavi, Sayed Abolqasem and Mosavi, Seyed Habib Allah}, title = {The Role of Exchange Rate Pass-Through at Pricing to Market Behavior of Iran's Major Export Shrimp and Caviar}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {11}, number = {4}, pages = {107-125}, year = {2018}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {10.22034/iaes.2018.28347}, abstract = {The growing trend of shrimp and caviar in the world, due to its high demand, as well as the potential of Iran to supply this demand, is remarkable. According to this approach, in this study, we Analysis the pricing to market (PTM) of the Iranian’s Shrimp and Caviar Exporters Under the three models, nominal exchange rate, real exchange rate and weighted exchange rates. In this regard, the annual data from 1993 to 2015 were used by the Customs Organization of Iran, the World Bank and the Central Bank of the Islamic Republic of Iran. The econometric analysis using the panel corrected standard errors (PCSE) showed that pricing to market behavior (PTM) is influenced by the exchange rate effects (exchange rate pass-through) or country-specific effects, or both. The PTM behavior for caviar was better predicted under the weighted exchange rates model and for shrimp under the real exchange rate model. The analysis of the asymmetric effects of the exchange rate also showed that these effects are symmetric and The negative and significant coefficient estimated for exchange rate asymmetry effect showed that the impact of exchange rate changes was asymmetric and the depreciation had a greater impact than appreciation. Therefore, it is recommended that Iranian exporters identify different market elasticity marks to determine the degree of monopoly and, if necessary, reduce the exchange rate transition in order to increase monopoly power. In countries where the market is a competitive and elastic product, it is necessary to identify the behavior of other competitors and reduce export prices to compete with other countries where export shrimp and caviar.}, keywords = {Pricing to market,Exchange rate asymmetry,Panel corrected standard errors}, title_fa = {بررسی نقش رابطه ی انتقالی نرخ ارز در رفتار قیمت گذاری برای بازار صادرات میگو و خاویار ایران}, abstract_fa = {روند رو به رشد پرورش میگو و خاویار، در جهان، به واسطه‌ی تقاضای بالای آن و همچنین پتانسیل‌های بالقوه‌ی ایران در تامین این تقاضا، بسیار چشمگیر است. باتوجه به این رویکرد، در مطالعه حاضر، به تجزیه و تحلیل رفتار قیمت‌گذاری برای بازار (PTM) صادرکنندگان میگو و خاویار ایران در بازار جهانی تحت سه مدل نرخ ارز اسمی، نرخ ارز واقعی و میانگین وزنی نرخ ارز پرداخته شد. در این راستا از داده‌های سالانه 1372 تا 1394 سازمان گمرک ایران، بانک جهانی و بانک مرکزی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل اقتصاد سنجی با استفاده از مدل تصحیح خطای استاندارد (PCSE) نشان داد که رفتار قیمت گذاری برای بازار (PTM) تحت تاثیر اثرات نرخ ارز (رابطه انتقالی نرخ ارز) یا اثرات کشور خاص و یا هر دو است. رفتار PTM برای خاویار تحت مدل میانگین وزنی نرخ ارز و برای میگو تحت مدل نرخ ارز واقعی بهتر پیش بینی شد. تجزیه و تحلیل اثرات نامتقارن نرخ ارز نیز نشان داد که این اثرات، متقارن است و منفی بودن علامت ضرایب، نشان دهنده‌ی بیشتر بودن تاثیر کاهش ارزش ریال، از افزایش آن، در انتقال نوسانات نرخ ارز به بازارهای مقصد است. بنابراین پیشنهاد می‌شود صادرکنندگان ایرانی به شناسایی کشش‌های مختلف بازار، برای تعیین درجه‌ی انحصار بپردازند و در صورت نیاز به کاهش رابطه‌ی انتقالی نرخ ارز، در راستای افزایش قدرت انحصار اقدام کنند. در کشورهایی که بازار محصول رقابتی و باکشش است با شناسایی رفتار سایر رقبا و کاهش قیمت صادرات به رقابت با سایر کشورهای صادرکننده‌ی میگو و خاویار پرداخته شود.}, keywords_fa = {قیمت گذاری برای بازار,نرخ ارز نامتقارن,پانل تصحیح خطاهای استاندارد}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_28347.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_28347_a811cc383068eb196054cf55e0b1c257.pdf} } @article { author = {nikravesh, sepide and Yazdani, Saeed and Yavari, Gholam Reza and Kazemnejad, Mahdi}, title = {The Growth of Agricultural Sector and Marginal Propensity to Trade}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {11}, number = {4}, pages = {127-141}, year = {2018}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {10.22034/iaes.2018.29562}, abstract = {Economic growth and its relationship with international trade is one of the key issues in choosing trade policies. The main objective of this study is to examine the relationship between the growth of agricultural sector and trade development for selected agricultural products. The production and consumption effects of economic growth on trade was estimated by calculating the values of both marginal and average propensity to trade. It is expected that the production and consumption impact of growth on trade would be protrade, antitrade, neutral, ultra protrade and ultra-antitrade. According to the value of marginal propensity it seems, the government trade policies are unstable. The results indicate that during the first economic development program the government aim was to increase the export of Pistachio and Dates and control the import of Rice and Sugar via supporting the domestic production. In the second and third economic development programs, the production and consumption effects of agricultural growth was to decrease the trade level of all products except sugar in the second development program and pistachio and rice in third program. During the fourth and fifth programs, the production and consumption effects of agricultural growth on trade of all study products were repespectively protrad and antitrade except dates.}, keywords = {Agricultural growth,Marginal propensity of trade,Export Import,Trade development}, title_fa = {رشد بخش کشاورزی و میل نهایی به تجارت محصولات منتخب کشاورزی}, abstract_fa = {رشد اقتصادی و ارتباط آن با تجارت خارجی یکی از موضوعات مهم در انتخاب سیاست‌‌های تجاری است. هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط بین رشد بخش کشاورزی و توسعه تجارت محصولات منتخب کشاورزی است. برای دستیابی به این هدف، نوع اثرات تولیدی و مصرفی رشد بر تجارت با محاسبات مقادیر میل نهایی و میل متوسط به تولید، مصرف و تجارت محصولات تعیین می‌شود. در این راستا ممکن است برآیند اثرات تولیدی و مصرفی رشد روی تجارت خارجی ، موافق با تجارت، مخالف با تجارت، خنثی، کاملا موافق و یا کاملا مخالف با تجارت باشد. نتایج این بررسی بر اساس تحلیل میل نهایی به تجارت محصولات نشان داد که سیاست‌های دولت در بخش تجارت خارجی از یک ثبات نسبی برخوردار نبوده است. طبق نتایج، در برنامه اول توسعه سیاست‌های دولت در راستای توسعه صادرات محصولات پسته، خرما و واردات برنج و حمایت بیشتر از تولید داخلی شکر وکنترل واردات آن بوده است. در برنامه‌های دوم و سوم برآیند اثرات مصرفی و تولیدی رشد منجر به عدم توسعه تجارت همه محصولات به جز شکر در برنامه دوم و پسته و برنج در برنامه سوم شد. در برنامه‌های چهارم و پنجم، اثرات خالص تولیدی و مصرفی رشد روی توسعه تجارت همه محصولات به ترتیب موافق و به جز محصول خرما مخالف با تجارت بوده است.}, keywords_fa = {رشد بخش کشاورزی,میل نهایی به تجارت,صادرات,واردات,توسعه تجارت}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_29562.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_29562_b37b0223d444651d6dfeb8e8274d9391.pdf} }