@article { author = {Mohammadi, Hosein and Mohammadi, Morteza and کواکبی, ویدا}, title = {Factors influencing the‏ ‏choice of‏ ‏strategy by‏ ‏firms operating in‏ ‏the food ‎industry‏ ‏in Iran‏ ‏in order to gain competitive advantage}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {9}, number = {2}, pages = {73-86}, year = {2015}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {}, abstract = {In today’s competitive and challenging environment industries, management ‎decisions in the field of business competitive advantage depends on many ‎factors that identifying them can help managers to improve decision-making ‎processes. The purpose of this study was to determine the factors that influence ‎management decisions on the application of reduction(leadership) costs, product ‎differentiation, cost focus and differentiation focus strategies in section‏10‏‎(food ‎production) and‏11‏‎(to produce a variety of beverages) in ISIC division in the ‎fourth edition of medium and large companies. The strategy to determine ‎orientation of the management with Multinomial logit regression model is ‎considered. The data of this study, gathered with ‎‏94‏‎ questionnaires from ‎managers. Descriptive analysis of data from investigated companies shows that ‎strategy of product differentiation with frequency ‎‏30%‏‎ is selective strategy in ‎most companies surveyed. The results suggest that the variables of experience ‎and education of manager, product variety, product market competition and ‎famous brand of a company can have significant impact on election of the ‎strategy. Among the different strategies in order to gain competitive advantage, ‎product differentiation strategy is more capable of competitive advantage, in ‎terms of increasing the competitiveness of firms, there. Variables such as ‎product diversification by a factor of ‎‏1/54‏‎ percent, Brand by a factor of ‎‏0/88‏‎ ‎percent and manager education by a factor of ‎‏0/78‏‎ percent are most likely ‎variables for influencing the differentiation strategy by managers. Therefore, it ‎is suggested that firms in the food industry, with the necessary tools, including ‎the diversification of products and the creation of national and international ‎brands, provide different products according to the market demands.‎}, keywords = {Cost Reduction,Focused differentiation,Focus on Cost ‎Competitiveness,Food Industry.‎}, title_fa = {عامل‌های موثر بر انتخاب خط مشی شرکت های فعال در صنایع ‏غذایی ایران در راستای کسب مزیت رقابتی}, abstract_fa = {در فضای پرچالش و رقابتی امروز صنایع کشور، تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در زمینه کسب مزیت‌های رقابتی به عامل‌های متعددی بستگی دارد که شناسایی آنها می‌تواند به بهبود فرایندهای تصمیم‌گیری مدیران کمک شایانی داشته باشد. هدف این پژوهش، تعیین عامل‌های موثر بر تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در به‌کارگیری راهبرد‌های کاهش (رهبری) هزینه، تمایز محصولات، تمرکز بر هزینه و تمایز متمرکز در برابر نداشتن راهبرد در بخش‌های 10 (تولید فراورده‌های غذایی) و 11 (تولید انواع آشامیدنی‌ها) تقسیم‌بندی ISIC نسخه چهارم در کارگاه‌های متوسط و بزرگ در ایران است. به‌ منظور تعیین گرایش‌های مدیریتی نسبت به این راهبرد‌ها از یک مدل رگرسیون لاجیت چندگانه استفاده شده است. داده‌های این پژوهش، با تکمیل پرسشنامه از 94 مدیر واحدهای تولیدی مربوطه به‌دست آمده است. تحلیل توصیفی از اطلاعات به‌دست آمده از شرکت‌های مورد بررسی نشان داد که راهبرد تمایز محصولات باکسب 30 درصد فراوانی، راهبرد انتخابی بیشتر شرکت‌های مورد بررسی می‌باشد. نتایج پژوهش گویای آن است که متغیرهای تجربه و تحصیلات مدیر، تنوع محصول، رقابت در بازار محصول و برند معتبر شرکت می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر راهبرد انتخابی شرکت داشته باشد. از میان رهیافت‌های مختلف در راستای کسب مزیت رقابتی، رهیافت تمایز محصولات توانایی بیشتری در کسب مزیت رقابتی، در شرایط افزایش رقابت بنگاه‌ها، دارد. متغیرهای تنوع محصول با ضریب 54/1، برند معتبر با ضریب 88/0 و تحصیلات مدیر با ضریب 78/0 بیشترین اثرگذاری را بر احتمال گزینش راهبرد تمایز توسط مدیران دارند. از این رو پیشنهاد می‌شود، بنگاه‌های فعال در صنایع غذایی با ابزار لازم از جمله متنوع‌سازی محصولات و ایجاد برندهای معتبر داخلی و خارجی در زمینه ارائه محصولاتی متمایز و منطبق بر خواسته‌های بازار تلاش نمایند.}, keywords_fa = {کاهش هزینه,تمایز متمرکز,تمرکز بر هزینه,مزیت رقابتی,صنایع غذایی}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_13825.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_13825_11ada2488b0bdc37f594abbf82a27d1a.pdf} }