@article { author = {چیذری, امیر حسین and Riahi Dorcheh, Farshid and رفیعی, حامد}, title = {Study the Pattern of Transportation and Supply Chain of Poultry in Tehran}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {10}, number = {2}, pages = {69-91}, year = {2016}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {10.22034/iaes.2016.20644}, abstract = {The issue of food security via meat and animal protein, is considered as one of the main concerns for developing countries’ food security. Regarding this issue, transportation, as the most important part of supply chain, contains 10% of marginal price. Matters regarding this issue, especially for metropolitans like Tehran, could be of great importance for perishable goods’ transportation, such as poultry meat. This study aimed to investigate the structure of supply chain of poultry meat in Tehran, case study Tehran's governmental markets. In this regard, 19 provinces supplier of live chickens, 100 slaughterhouse, two wholesale markets and 141 retail markets were considered. Linear programming models were considered to simulate the case study during the year 2013 (1392). The results revealed that operating under the optimized transportation pattern, from production sites to slaughterhouses, and from slaughter sites to whole sale markets, and finally from whole sale markets to retail markets, will cause the transportation costs to reduce by 0.3, 9.8, and 25.2 percent per month, respectively. Following the developed pattern will also lead to 211.94, 62.44, and 54.37 billion Rials reduction in transportation cost in any stage, respectively. Thus, it is recommended that, Tehran’s municipality, due to implementation of stabilization-encouraging policies, enhanced the current supply chain conditions to an optimal one.}, keywords = {transportation,Poultry,Linear Programming,Tehran municipality}, title_fa = {بررسی ساختار الگوی حمل و نقل و تأمین گوشت مرغ در شهر تهران}, abstract_fa = {در کشورهای در حال توسعه مسأله تأمین غذا به‌ویژه از طریق پروتئین حیوانی و گوشت مرغ یکی از مسائل اصلی جهت حفظ امنیت غذایی کشور می‌باشد. از طرفی حمل و نقل به عنوان مهمترین بخش از شبکه توزیع ،10 درصد قیمت تمام شده گوشت مرغ را شامل می‌شود. اهمیت این مسأله در شهرهای بزرگ از جمله تهران ضرورت بررسی سیستم حمل ونقل را دوچندان می‌کند. لذا مطالعه حاضر به منظور بررسی ساختار الگوی حمل و نقل و تأمین گوشت مرغ در شهر تهران می‌باشد. برای این منظور 19 استان تأمین کننده مرغ زنده، 100 کشتارگاه، دو میدان عمده فروشی بهمن و پیروزی و 141 بازار سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در نظر گرفته شد. الگوسازی با استفاده از مدل‌های برنامه‌ریزی خطی برای سال 1392 انجام شد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که بکارگیری یک الگوی حمل و نقل بهینه از تولید تا کشتارگاه‌ها، کشتارگاه‌ها تا میادین و میادین تا بازارها، هزینه‌های حمل و نقل را به ترتیب 3/0، 8/9 و 2/25 درصد در هر ماه کاهش خواهد داد و در مجموع برای سال 1392 به ترتیب 94/211، 44/62 و 37/54 میلیارد ریال هزینه‌های حمل و نقل در هر مرحله کاهش خواهد یافت. لذا پیشنهاد می‌شود که سازمان میادین شهرداری تهران با اجرای سیاست‌های تثبیتی- تشویقی شرایط موجود توزیع و عرضه را به سمت شرایط بهینه سوق دهد.}, keywords_fa = {حمل و نقل,گوشت مرغ,برنامه‌ریزی خطی,شهرداری تهران}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_20644.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_20644_dbfba59b3e36a0e0f556815648c2dfa3.pdf} }