@article { author = {vakilian aghouie, mahdi and Salehi, Mahdi and Nasserzadeh, Farzaneh}, title = {The impact of product market competition on earnings quality in Agriculture and food industry companies Tehran Stock Exchange}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {10}, number = {4}, pages = {55-79}, year = {2017}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {10.22034/iaes.2017.23055}, abstract = {The purpose of this article is the effect of product market competition on earnings quality in Agriculture and food industries in Tehran Stock Exchange. For this purpose, the Adjusted Lerner Index is used as a benchmark for competition in product market. For calculaltion of the quality of earnings three aspects were considered, the quality of accruals, the ratio of operating cash flow to operating profit and changes in accruals. The population of this research was 36 agricultural and food companies in Tehran Stock Exchange. For testing of hypotheses, the data was gathered for the years of 2007 to 2016 and Multivariate linear regression analysis was used. The results of hypothesis test shows that with increasing product market competition reduced discretionary accruals and increae the earnings quality. Also result show that there is no significant relationship between product market competition and ratio of operating cash to operating profit. The other results show that there is no relation between product market competition and changes in accruals. Based on obtained results it is recommended to investors and creditors that they must consider the relation between competition in the product market and earnings quality.}, keywords = {competition in the product market,earnings quality,Adjusted lerner index}, title_fa = {بررسی تاثیر رقابت در بازار محصول برکیفیت سود در شرکت های کشاورزی و صنایع غذایی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران}, abstract_fa = {هدف اصلی این مقاله، بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول و کیفیت سود در شرکت‌های کشاورزی و صنایع غذایی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به این منظور، از شاخص لرنر تعدیل شده به عنوان معیار رقابت در بازار محصول استفاده شده است. همچنین، کیفیت سود از سه جنبه، کیفیت اقلام تعهدی، نسبت وجه نقد عملیاتی به سود عملیاتی و تغییر در اقلام تعهدی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را 36 شرکت کشاورزی و صنایع غذایی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می دهد. برای آزمون فرضیه ها، اطلاعات این شرکت‌ها طی سال‌های 1385 الی 1394 جمع آوری شده و از طریق رگرسیون خطی چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان می‌دهد که با افزایش رقابت در بازار محصول، اقلام تعهدی اختیاری به عنوان معیار معکوس کیفیت سود کاهش و در نتیجه کیفیت سود افزایش یافته است. ولی بین رقابت در بازار محصول و نسبت وجه نقد عملیاتی به سود عملیاتی و نیز بین رقابت در بازار محصول و تغییر در اقلام تعهدی به عنوان معیار های دیگر کیفیت سود، رابطه معناداری احراز نگردید. با توجه به نتایج مذکور به سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان توصیه می شود که در ارزیابی سهام و عملکرد شرکت‌ها رابطه رقابت در بازار محصول و کیفیت سود را در نظر داشته باشند.}, keywords_fa = {رقابت در بازار محصول,کیفیت سود,شاخص لرنر تعدیل شده}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_23055.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_23055_3ea345418e421518d1cea4daa0e697a9.pdf} }