@article { author = {Ghahremanzadeh, Mohammad and Farsadi, Ghazaleh and Pishbahar, Esmaeil and Falsafian, Azadeh}, title = {Milk and Yogurt Nutrition Attributes Effects on Household’s Demand in Tabriz City: Application of Random Coefficients Logit Model}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {15}, number = {2}, pages = {29-56}, year = {2021}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {10.22034/iaes.2021.528804.1839}, abstract = {The object of this study is to investigate the effects of milk and yogurt nutrition attributes on household’s demand in Tabriz city. The Random Coefficients Logit model was applied and the required data was collected by questionnaire sampling in 10 different blocks of Tabriz in 2019. We considered the price and four attributes of milk and yogurt including amount of sugar, fat, protein, Trans fatty acid and four demographic characters including: age, income, education, child under 6 years old. The results showed that milk and yogurt attributes including fat, protein, and sugar have significantly positive impact on the average utility of people so that the desirability of customers for purchasing the products increase (decreases) commensurately to the increase (decrease) of these properties. So, this indicates that the customers prefer taste over to health considerations. However, the results of this study point out that considering the demographic parameters reduces the influence of the mentioned properties. For instance, the utility of consuming high-fat milks decreases among households with higher education, age, and income and increases in households with children under six years old. In the case of yogurt, the households with higher income and children under six years old obtain more utility while by increasing age of people this utility is going down. Also, level of education and children under six years old and some observation factors such as special illness or diet lead to rising the utility of high protein yogurt consumption whereas it falls by increasing age and income. The own- and cross- price elasticity of the seven brands revealed that the all own price elasticities were negative and less than one and the Pegah has the most elasticity.}, keywords = {Milk and Yogurt,Demand,Nutrition attributes,Random coefficients Logit Model,BLP method}, title_fa = {بررسی تاثیر ویژگی های تغذیه ایی شیر و ماست بر تقاضای آنها در بین خانوارهای شهر تبریز: کاربرد مدل لاجیت ضرایب تصادفی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر ویژگی­های تغذیه­ایی شیر و ماست اعم­از درصد چربی، پروتئین، اسید چرب و قند به همراه ویژگی­های جمعیت شناختی خانوارها بر تقاضای این محصولاها در بین خانوارهای شهر تبریز می­باشد. بدین منظور از الگوی لاجیت ضرایب تصادفی در قالب رهیافت BLP استفاده شد. یافته­های پژوهش حاکی از آن است که با افزایش میزان چربی و قند مصرفی شیر و ماست میانگین مطلوبیت افراد جامعه افزایش می­یابد، یعنی مصرف­کنندگان در انتخاب شیر و ماست، طعم و ذائقه را بر ملاحظه­های سلامتی ترجیح می­دهند. البته با افزایش سن، تحصیلات و درآمد خانوار میزان مطلوبیت کسب­شده از مصرف شیر پرچرب کمتر و وجود کودکان زیرشش سال در خانوار افزایش می­یابد. در خصوص محصول ماست نیز افزایش درآمد خانوار و تعداد کودکان زیرشش سال باعث می­شود خانوار از مصرف ماست با درصد چربی بالا رضایت بیشتری کسب نمایند ­که این میزان رضایت با افزایش سن سرپرست خانوار روند کاهشی پیدا می­کند. همچنین سطح تحصیلات، تعداد کودکان زیرشش سال و متغیرهای مشاهده نشده اعم از وجود بیماری خاص در خانواده یا رژیم­های خاص غذایی باعث افزایش مطلوبیت ناشی از درصد بالای پروتئین در ماست و متغیر سن و درآمد باعث کاهش مطلوبیت مصرف­کننده از ماست با درصد پروتئین بالا می­شود. به عبارت دیگر، افراد با سطح درآمد بالاتر ترجیح می­دهند ملاحظات سلامتی خود را در اولویت قرار دهند. در خصوص هر دو محصول، افزایش قیمت باعث کاهش متوسط مطلوبیت شده که با افزایش تعداد کودکان و در نظر گرفتن سایر عوامل مشاهده نشده، این کاهش مطلوبیت شدت بیشتری پیدا می کند. توصیه می­شود شرکت­های تولیدی با توجه به استانداردهای معاونت دارو و غذا وزارت بهداشت سعی و تلاش مضاعفی در خصوص بهبود سطح کمی و کیفی مواد مغذی یادشده داشته باشند تا بتوانند همراه با کیفیت خوب، تولیدهای متفاوت جدیدی به بازار عرضه نموده و پاسخگو سلیقه مصرف­کنندگان جامعه باشند.}, keywords_fa = {تقاضا,شیر و ماست,ویژگیهای تغذیه‌ای,مدل لاجیت با ضرایب تصادفی,روش BLP}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_246753.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_246753_e5c4b1b64e7b5fcff91194bacfc02881.pdf} }