@article { author = {Rahmani dizghah, Mahsa and Mortazavi, Sayed Abolqasem and Mosavi, Seyed Habib Allah}, title = {The Role of Exchange Rate Pass-Through at Pricing to Market Behavior of Iran's Major Export Shrimp and Caviar}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {11}, number = {4}, pages = {107-125}, year = {2018}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {10.22034/iaes.2018.28347}, abstract = {The growing trend of shrimp and caviar in the world, due to its high demand, as well as the potential of Iran to supply this demand, is remarkable. According to this approach, in this study, we Analysis the pricing to market (PTM) of the Iranian’s Shrimp and Caviar Exporters Under the three models, nominal exchange rate, real exchange rate and weighted exchange rates. In this regard, the annual data from 1993 to 2015 were used by the Customs Organization of Iran, the World Bank and the Central Bank of the Islamic Republic of Iran. The econometric analysis using the panel corrected standard errors (PCSE) showed that pricing to market behavior (PTM) is influenced by the exchange rate effects (exchange rate pass-through) or country-specific effects, or both. The PTM behavior for caviar was better predicted under the weighted exchange rates model and for shrimp under the real exchange rate model. The analysis of the asymmetric effects of the exchange rate also showed that these effects are symmetric and The negative and significant coefficient estimated for exchange rate asymmetry effect showed that the impact of exchange rate changes was asymmetric and the depreciation had a greater impact than appreciation. Therefore, it is recommended that Iranian exporters identify different market elasticity marks to determine the degree of monopoly and, if necessary, reduce the exchange rate transition in order to increase monopoly power. In countries where the market is a competitive and elastic product, it is necessary to identify the behavior of other competitors and reduce export prices to compete with other countries where export shrimp and caviar.}, keywords = {Pricing to market,Exchange rate asymmetry,Panel corrected standard errors}, title_fa = {بررسی نقش رابطه ی انتقالی نرخ ارز در رفتار قیمت گذاری برای بازار صادرات میگو و خاویار ایران}, abstract_fa = {روند رو به رشد پرورش میگو و خاویار، در جهان، به واسطه‌ی تقاضای بالای آن و همچنین پتانسیل‌های بالقوه‌ی ایران در تامین این تقاضا، بسیار چشمگیر است. باتوجه به این رویکرد، در مطالعه حاضر، به تجزیه و تحلیل رفتار قیمت‌گذاری برای بازار (PTM) صادرکنندگان میگو و خاویار ایران در بازار جهانی تحت سه مدل نرخ ارز اسمی، نرخ ارز واقعی و میانگین وزنی نرخ ارز پرداخته شد. در این راستا از داده‌های سالانه 1372 تا 1394 سازمان گمرک ایران، بانک جهانی و بانک مرکزی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل اقتصاد سنجی با استفاده از مدل تصحیح خطای استاندارد (PCSE) نشان داد که رفتار قیمت گذاری برای بازار (PTM) تحت تاثیر اثرات نرخ ارز (رابطه انتقالی نرخ ارز) یا اثرات کشور خاص و یا هر دو است. رفتار PTM برای خاویار تحت مدل میانگین وزنی نرخ ارز و برای میگو تحت مدل نرخ ارز واقعی بهتر پیش بینی شد. تجزیه و تحلیل اثرات نامتقارن نرخ ارز نیز نشان داد که این اثرات، متقارن است و منفی بودن علامت ضرایب، نشان دهنده‌ی بیشتر بودن تاثیر کاهش ارزش ریال، از افزایش آن، در انتقال نوسانات نرخ ارز به بازارهای مقصد است. بنابراین پیشنهاد می‌شود صادرکنندگان ایرانی به شناسایی کشش‌های مختلف بازار، برای تعیین درجه‌ی انحصار بپردازند و در صورت نیاز به کاهش رابطه‌ی انتقالی نرخ ارز، در راستای افزایش قدرت انحصار اقدام کنند. در کشورهایی که بازار محصول رقابتی و باکشش است با شناسایی رفتار سایر رقبا و کاهش قیمت صادرات به رقابت با سایر کشورهای صادرکننده‌ی میگو و خاویار پرداخته شود.}, keywords_fa = {قیمت گذاری برای بازار,نرخ ارز نامتقارن,پانل تصحیح خطاهای استاندارد}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_28347.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_28347_a811cc383068eb196054cf55e0b1c257.pdf} }