@article { author = {Farahmand, Kazem and Daneshvar, Mahmoud and Shahnoushi, Naser and Ghasemi, Vahid and Hemmati, Abbas}, title = {Factors affecting market development of saffron using Fuzzy Delphi}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {6}, number = {3}, pages = {121-143}, year = {2012}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {}, abstract = {Iran's past experiences show that fluctuations in foreign exchange earnings require adopting the policies for increasing non-oil exports, particularly agricultural products. Saffron is one of the most important agricultural export products in Iran and identifying the factors that influence its domestic and foreign markets is very important. In this study, three main factors were examined and discussed by applying the Delphi-fuzzy method and through interviewing 45 experts and completing corresponding questionnaires. The results showed that very high capital requirements is the main disadvantages and problems in the packaging of saffron, and the lack of an appropriate advertising and of a doctrine of civic responsibility in economic damages are respectively the most important factors for brand, and for the e-commerce of saffron. Also, improving and expanding the use of e-commerce on saffron trade through widening its accessibility in urban and rural areas is recommended. This can be achieved by further expansion of IT in the universities.}, keywords = {Packaging,brand,E-commerce,Delphi-fuzzy Method}, title_fa = {بررسی عوامل موثر بر توسعه‌ی بازار زعفران با استفاده از روش دلفی فازی}, abstract_fa = {تجارب گذشته‌ی ایران نشان می‌دهد که افت‌وخیزهای درآمدهای ارزی نیازمند برگزیدن سیاست‌هایی در زمینه‌ی افزایش صادرات غیرنفتی به‌ویژه محصولات کشاورزی است‌. زعفران ایران یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که می‌تواند درآمد ارزی فراوانی را نصیب کشور کند. بنابراین شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رشد و توسعه‌ی بازار زعفران در داخل و خارج اهمیت فراوانی دارد. در این راستا سه عامل مهم  بسته‌بندی، نام تجاری (برند)، و تجارت الکترونیک با بهره‌گیری از روش دلفی فازی و از راه مصاحبه و تکمیل پرسش‌نامه از 45 نفر از متخصصان  بررسی شد. نتایج نشان داد که در خصوص کاستی‌ها و مشکلات  موجود در بسته‌بندی زعفران مهم‌ترین عامل نیاز به سرمایه گذاری بالا، در زمینه‌ی نام تجاری مهم‌ترین عامل نبود تبلیغات مناسب و در زمینه‌ی تجارت الکترونیک زعفران مهم‌ترین عامل نبود دکترین مسئولیت مدنی در بروز خسارت اقتصادی است. هم‌چنین حفاظت از کالا، فرصت استفاده از تسهیلات ملی و جهانی و ایجاد بستر بازار جدید و قدرتمند تبادل اطلاعات بترتیب مهم‌ترین برتری‌ های موجود در عامل بسته‌بندی زعفران، عامل نام تجاری  و سرانجام تجارت الکترونیک زعفران است. گسترش سرمایه‌گذاری در تجارت الکترونیک و انطباق ابعاد کاربردی آن با محصولات ویژه مانند زعفران، و بازبینی قوانین آن برای افزایش آگاهی عمومی و گسترش زمینه‌های استفاده از آن پیشنهاد می‌شود. توسعه‌ی دامنه‌ی دست‌رسی به اینترنت به‌ویژه بومی سازی آن در مناطق مختلف شهری و روستایی می‌تواند در تجارت الکترونیک زعفران نقش مهمی اجرا نماید. برنامه‌ریزی برای تامین نیروی متخصص از راه افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های IT در دانشگاه‌ها می‌تواند به این امر کمک کند.}, keywords_fa = {بسته‌بندی,نام تجاری,برند,زعفران,تجارت الکترونیک,دلفی فازی}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_9303.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_9303_03dfc4ad0eb0fb80deee6d1ba7def34f.pdf} }