@article { author = {Hosseini, Seyed Safdar and Nikookar, Afsaneh and Dourandish, Arash}, title = {Price transmission model for Iranian egg market}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {4}, number = {3}, pages = {135-152}, year = {2010}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {}, abstract = {Price transmission is one of the factors that affect producers, marketing orders and consumers’ welfare. Asymmetric price transmission creates profit for marketing orders by increasing marketing margin. In this study, a model has developed for investigating price transmission in Iranian egg market. Price transmission tests are investigated on base of error correction model by using weekly of egg and its inputs prices during 2001-05. The results of estimating econometrics model show that price transmission is symmetric in long run but is asymmetric in short run. In this study, elasticities of price transmission from farm price to retail price and from input prices to the retail price in short run and long run were estimated too. Estimated elasticities show that increasing farm price and input prices transmit to retail price sooner than decreasing farm price and input prices. For the reason of asymmetric price transmission in egg market, consumers pay most expensive price from final price, and marketing agents gain profit. The results of this study show that government’s policy have not been successful in decreasing the price fluctuations in Iranian egg market.}, keywords = {asymmetric price transmission,egg,error correction model}, title_fa = {الگوی انتقال قیمت در بازار تخم‌مرغ ایران}, abstract_fa = {یکی از عوامل مهمی که سطح رفاه تولیدکنندگان، عوامل بازاریابی و مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چه‌گونگی انتقال قیمت در سطوح مختلف بازار است. انتقال نامتقارن قیمت با افزایش حاشیه‌ی بازار، منافعی برای عوامل بازاریابی کالا ایجاد می‌کند. در این مطالعه، الگویی برای بررسی چه‌گونگی انتقال قیمت در بازار تخم‌مرغ ایران تدوین شده است. آزمون‌های انتقال قیمت، بر اساس الگوی تصحیح خطا و با استفاده از داده‌های هفتگی قیمت محصول و نهاده‌های تخم‌مرغ بررسی شده است. نتایج حاصل از برآورد الگوی اقتصادسنجی مطالعه برای دوره‌ی 84-1380 نشان می‌دهد که انتقال قیمت در بازار تخم‌مرغ، در بلندمدت متقارن است اما در کوتاه‌مدت نامتقارن است. در این مطالعه هم‌چنین کشش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت انتقال قیمت بین سطوح مزرعه و خرده‌فروشی تخم‌مرغ و هم‌چنین از بازار نهاده‌ها به قیمت خرده‌فروشی تخم‌مرغ، برآورد شده است. کشش‌های برآورد شده نشان می‌دهد که افزایش‌های قیمت نهاده‌ها و محصول سر مزرعه، با سرعت بیش‌تری نسبت به کاهش قیمت‌ها به سطح خرده‌فروشی منتقل می‌شوند. به دلیل نبود تقارن در فرایند انتقال قیمت در بازار تخم‌مرغ، مصرف‌کنندگان قیمت بیش‌تری از قیمت تمام‌شده‌ی محصول می‌پردازند و بنگاه‌های بازاریابی، منافعی کسب می‌کنند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت در کاهش نوسان‌های‌ قیمت‌ در بازار تخم‌مرغ ایران، موفق نبوده است.}, keywords_fa = {انتقال نامتقارن قیمت,تخم‌مرغ,الگوی تصحیح خطا}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_9753.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_9753_f0ce98f19fc20b32a87b8a97ab6506bb.pdf} }