@article { author = {Karami, Aiat}, title = {Price asymmetry of tomato, onion and potato in Fars province}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {4}, number = {3}, pages = {171-183}, year = {2010}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate price asymmetry transmission in both wholesale and retail for onion, potato and tomato in Fars province. For this purpose, equation price asymmetry based on monthly retail and wholesale prices in October 1998 till September 2007 was employed. Results of estimating equation for price asymmetry potato product indicated significant relationship between two levels of retail and wholesale markets. The results also revealed a negative asymmetry in the price of tomato retail and wholesale level is negative asymmetry that expresses in a way of prices respond more to rising wholesale prices than falling prices. On the other hand, results for onion indicated significant relationship response for the producer-retail price relationship. The intercepts of the equations for the three products are positive and significant, which express marketing margins at two levels of retail and wholesale. Therefore, increasing consumer price and broker profit due to marketing margins should be noticed in the pricing policies.}, keywords = {price asymmetry,wholesaler,retailer,Fars}, title_fa = {عدم تقارن قیمت گوجه‌فرنگی، پیاز و سیب‌زمینی در استان فارس}, abstract_fa = {در این مطالعه انتقال نامتقارن قیمت در دو سطح عمده‌فروشی و خرده‌فروشی سه محصول پیاز، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی با به‌کارگیری معادله‌ی عدم تقارن قیمت مورد بررسی قرار گرفته است. از اطلاعات ماهیانه‌ی قیمت‌های خرده‌فروشی و عمده‌فروشی مهرماه 1377 تا شهریور‌ماه 1386 این سه محصول در استان فارس استفاده شد. نتایج به دست آمده از تخمین معادله‌ی عدم تقارن قیمت برای محصول سیب‌زمینی نشان‌دهنده‌ی این است که یک ارتباط بین دو سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی بازار این محصول وجود دارد  که بیان‌گر آن است که عدم تقارن قمیت وجود ندارد. نتایج به دست آمده نشان‌دهنده‌ی عدم تقارن منفی قیمتی محصول گوجه‌فرنگی در دو سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی است که منفی بودن عدم تقارن بیان‌کننده‌ی این است که واکنش خرده‌فروش نسبت به افزایش قیمت در سطح عمده‌فروشی بیش از کاهش قیمت در سطح عمده‌فروش است. نتایج برای محصول پیاز نشان‌دهنده‌ی آن است که بین دو سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی بازار این محصول ارتباط وجود دارد، و دلیلی بر عدم تقارن قمیت وجود ندارد. در ارتباط با هر سه محصول دیده می‌شود که عرض از مبدا تابع مثبت و معنادار بوده که بیان‌کننده‌ی حاشیه‌ی بازاریابی در دو سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی است. پس با توجه به افزایش قیمتی که در نتیجه‌ی عدم تقارن قیمت گوجه‌فرنگی متوجه مصرف‌کننده می‌شود و هم‌چنین افزایش سود انحصاری ناشی از حاشیه‌ی بازار برای واسطه‌ها، در سیاست‌های قیمت‌گذاری به این موارد می‌بایست توجه داشت.}, keywords_fa = {عدم تقارن قیمت,عمده‌فروشی,خرده‌فروشی}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_9755.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_9755_d306b0cebe61fad7cc4c989f0dced6d4.pdf} }