%0 Journal Article %T نقش سیاست‌های حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده در حاشیه بازار گوشت مرغ در ایران %J Agricultural Economics %I انجمن اقتصاد کشاورزی ایران %Z 2008-5524 %A کاظم پور کهریز, اتابک %A حسینی, سید صفدر %A مهرورر حسینی, الهام %D 2023 %\ 01/21/2023 %V 16 %N 4 %P 1-29 %! نقش سیاست‌های حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده در حاشیه بازار گوشت مرغ در ایران %K نرخ ارز حقیقی %K براورد حمایت از تولیدکنندگان %K براورد حمایت از مصرف‌کنندگان %K الگوی تصحیح خطای برداری %K سیاست‌های کشاورزی %R 10.22034/iaes.2022.541146.1882 %X ناکارآمدی نظام بازاریابی محصول‌های کشاورزی و شکاف قابل‌توجه میان قیمت‌های دریافتی تولیدکننده و بهای پرداختی توسط مصرف‌کننده ازجمله چالش‌های مهم بخش کشاورزی در بیشتر کشورهای درحال‌توسعه است که ضرورت دستیابی به وضعیت بهینه تولید و کاهش حاشیه بازار را با تدوین سیاست‌های حمایتی بهینه و مناسب برای بخش کشاورزی نمایان می‌کند. ازاین‌رو، در این پژوهش، اثر سیاست‌های حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر حاشیه بازار گوشت مرغ در ایران در قالب الگوی VECM در دوره زمانی 1397-1381 مورد بررسی قرار گرفته است که بر مبنای نتایج، هر دو شاخص، اثر مثبت و معنی‌داری بر حاشیه بازار گوشت مرغ در کشور داشته‌اند، به‌طوری‌که به ازای یک درصد افزایش حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، حاشیه بازار گوشت مرغ به ترتیب 75/23 و 92/19 واحد افزایش خواهد یافت. در واقع، این حمایت‌ها نه تنها موجب کاهش حاشیه بازار گوشت مرغ در کشور نمی‌شوند بلکه باعث افزایش حاشیه بازار و ناکارایی بازار این محصول نیز خواهند شد. بر این مبنا پیشنهاد و تأکید می‌شود پیش از اجرای هرگونه سیاست مداخله‌ای، ازجمله سیاست‌های حمایتی قیمتی و بودجه‌ای، پیامدهای این سیاست‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد و با برنامه‌ریزی دقیق‌ و هدفمند، حمایت‌ها همسو با هدف‌های ترسیمی در برنامه‌های توسعه‌ای کشاورزی طراحی شود. %U https://www.iranianjae.ir/article_701730_d3c9c4b373d1589677734d9ea96782c5.pdf