انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
9
2
2015
09
01
بررسی اثرات رفتار نامتقارن متغیرهای کلان اقتصادی بر ارزش افزوده بخش کشاورزی ایران: کاربرد الگوی خودتوضیحی گذار هموار (STAR)
1
17
FA
محمد
قهرمانزاده
0000-0003-0993-9244
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
ghahremanzadeh@tabrizu.ac.ir
اسماعیل
پیش بهار
دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
pishbahar@yahoo.com
رویا
فردوسی
0000-0001-7860-4996
دانشجوی مقطع دکتری گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
roya.ferdosi@yahoo.com
یکی از بحثهای مهم اقتصاد کلان، اثر سیاستهای پولی بر بخش حقیقی اقتصادی میباشد. از نگاه کینزیهای جدید عناصری مانند محدودیتهای اطلاعاتی، دستمزدهای کارایی، قراردادهای ضمنی و محدودیتهای اعتباری باعث میگردند که طی فرآیندی اثرات شوکهای پولی مثبت و منفی متقارن نبوده و در دورههای رونق و رکود به نحو یکسانی مؤثر واقع نگردند. در راستای بررسی این موضوع، در این تحقیق سعی شده به تحلیل آثار نامتقارن متغیرهای کلان اقتصادی بر تولیدات بخش کشاورزی ایران پرداخته شود. بدین منظور از الگوی خودتوضیحی گذار هموار (STAR) طی دوره زمانی 91-1369 بهره گرفته شده است. براساس نتایج زائد، رشد تولیدات بخش کشاورزی به عنوان متغیر گذار انتخاب گردید، در نتیجه رشد تولیدات بخش کشاورزی دارای یک رفتار نامتقارن میباشد. جهت تحلیل این رفتار نامتقارن براساس آزمون غیرخطی تراسویرتا (1998) الگوی خودتوضیحی گذار هموار درجهی یک LSTR بعنوان مدل مناسب انتخاب گردید که در آن، نقطه عطف تغییر ضرایب در تابع لجستیک، متناظر با 43 درصد تولیدات بخش کشاورزی در یک دوره قبل است و سرعت گذار بین دو وضعیت رشد تولیدات ( )، برابر 138/4 میباشد که مقدار متعادلی است. نتایج نشان میدهد که اثربخشی سیاستهای پولی بر تولیدات بخش کشاورزی در دو وضعیت رشد بالای تولیدات بخش کشاورزی و رشد پایین آن متفاوت از هم بوده است. آثار متغیرهای کلان، چه مثبت و چه منفی، در وضعیت رشد بالای تولیدات بخش کشاورزی بیشتر از وضعیت رشد پایین آن می باشد.
ارزش افزوده بخش کشاورزی,مدل خودرگرسیونی گذار هموار,سیاست پولی,رفتار نامتقارن.
https://www.iranianjae.ir/article_13644.html
https://www.iranianjae.ir/article_13644_a9fe2c0c64fa914034cedf7bdae34b66.pdf
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
9
2
2015
09
01
وجود عادات مصرفی و تحلیل تجربی تقاضا: مطالعه موردی تقاضای محصولات لبنی خانوارهای شهری در ایران
19
35
FA
امیرحسین
چیذری
دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
dr.chizari@gmail.com
زینب
شکوهی
دانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
z_shokoohi@ut.ac.ir
حبیب اله
سلامی
استاد اقتصادکشاورزی دانشگاه تهران
habib_salami@ymail.com
سیدصفدر
حسینی
استاداقتصادکشاورزی دانشگاه تهران
hosseini_safdar@yahoo.com
تجزیه و تحلیل الگوی مصرف خانوار و عکس العمل مصرف کنندگان نسبت به عوامل متفاوت قیمتی و غیر قیمتی برای سیاستگذاران و فعالان بازار محصولات غذایی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این راستا انتخاب بهترین فرم تابعی و برآورد تقاضا بوسیله آن میتواند به عنوان ابزاری قابل اطمینان در تحلیل رفتار مصرف-کنندگان بکار گرفته شود. در این مطالعه با لحاظ اثر عادات مصرفی، سه الگوی متداول در تخمین تقاضای پویا شامل مدل آسارسون، ری و رتردام تعمیم یافته استفاده شد. سپس تقاضای اقلام پر مصرف لبنی شامل شیر، ماست، پنیر و کره پاستوریزه برای خانوارهای شهری در ایران براورد گردید و مدل ری بعنوان الگوی مناسب انتخاب شد. نتایج آزمون والد در مدل ری، وجود اثر عادات مصرفی برای هر چهار کالای لبنی را قویاً تأیید کرد. بنابراین نادیده گرفتن آثر عادات مصرفی میتواند منجر به ایجاد اریب در برآورد تابع تقاضا و در نتیجه تحلیل نادرست الگوی مصرفی خانوار گردد. از این رو پیشنهاد میشود در مطالعات تحلیل تقاضا، بخصوص تقاضای محصولات غذایی، اثر عادات مصرفی مورد آزمون قرار گیرد.
تقاضا,لبنیات,عادت مصرفی,الگوی ری
https://www.iranianjae.ir/article_12374.html
https://www.iranianjae.ir/article_12374_8cca841860ed8c2772778f18d0d8f5b2.pdf
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
9
2
2015
09
01
تاثیر ارزش افزوده بخش های مختلف اقتصادی بر نابرابری درآمد در ایران(با تاکید بر بخش کشاورزی)
37
54
FA
الهام
پورمختار
دانشجوی دکترا اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
elhampourmokhtar92@gmail.com
رضا
مقدسی
0000-0002-2567-7144
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
r.moghaddasi@srbiau.ac.ir
کاهش نابرابری درآمد به عنوان یکی از اهداف عمده برنامه های توسعه، در تنظیم سیاست های اقتصادی همواره مورد توجه بوده است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات ارزش افزوده بخشهای مختلف اقتصادی بر نابرابری درآمد در ایران طی دوره ی 1389-1350 می باشد.در این مطالعه از آزمونهای دیکی فولر، فیلیپس- پرون و KPSS جهت بررسی ایستایی متغیرها استفاده شده است و با استفاده از روش های هم انباشتگی یوهانسون و مدل تصحیح خطای برداری روابط بلند مدت و کوتاه مدت بین متغیرها مورد بررسی و تجزیه قرار گرفته و در نهایت تلاش شده است تا نوع رابطه علی بین متغیرها با استفاده از آزمون علیت گرنجری تعیین گردد. نتایج آزمون هم انباشتگی نشان دهنده رابطه بلند مدت و منفی بین نابرابری درآمد و ارزش افزوده بخش کشاورزی صنعت، صادرات و سرمایه گذاری است، بطوریکه افزایش ارزش افزوده بخشهای مذکور سبب کاهش نابرابری درآمد شده است و نتایج مدل تصحیح خطای برداری نشان گر رابطه منفی بین ارزش افزوده بخش کشاورزی صنعت، صادرات و نابرابری درآمد درکوتاه مدت است و به دلیل سرعت تعدیل بالا در مدل، می توان به تاثیرگذاری اعمال سیاست های مناسب در کوتاه مدت امیدوار بود. بر اساس آزمون های علیت گرنجری در بلند مدت، بین ضریب جینی و متغیرهای مذکور رابطه علی معنادار وجود دارد. نتایج این تحقیق، برضرورت شناخت شیوه های تخصیص منابعی که منجر به کاهش نابرابری درآمدها می شود، تاکید دارد و نتیجه گیری می کند که هرچه سهم نسبی بخش کشاورزی افزایش یابد توزیع اقتصادی متعادل تر خواهد بود.
ارزش افزوده,نابرابری درآمد,روابط کوتاه مدت و بلندمدت,آزمون هم انباشتگی و مدل تصحیح خطا
https://www.iranianjae.ir/article_13216.html
https://www.iranianjae.ir/article_13216_d00a5953f981584e0b5b8c92ca861eb6.pdf
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
9
2
2015
09
01
بررسی انتقال قیمت در بازار گوشت مرغ: بهکارگیری الگوی خودتوضیح برداری مارکوف-سویچینگ (MSVAR)
55
72
FA
اسماعیل
پیشبهار
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
pishbahar@yahoo.com
رویا
فردوسی
0000-0001-7860-4996
دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی
roya.ferdosi@yahoo.com
فرشته
اسد الله پور
دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
fereshteassa@yahoo.com
در تحقیق حاضر عوامل موثر بر انتقال قیمت گوشت مرغ با استفاده از روش خود توضیح برداری مارکوف-سویچینگ و دادههای هفتگی در سالهای 1391-1387 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل انتقال قیمت رفتاری غیر خطی داشته و قیمت نهادههای جوجه یک روزه، سویا و ذرت بر روی قیمت گوشت مرغ تأثیر گذارند. همچنین مشخص شد که انتقال قیمت نامتقارن بوده و افزایش قیمت نهادههای تولیدی گوشت مرغ نسبت به کاهش قیمت نهادهها سریعتر به قیمت گوشت مرغ منتقل میشود و احتمال پایداری در رژیم افزایش قیمت مرغ بیشتر از رژیم کاهش قیمت است. در این راستا، پیشنهاد میشود که سیاستگذاران بخش کشاورزی با اجرای سیاستهای تنظیم بازار و رفتار عوامل بازاریابی موجبات کاهش نوسانات قیمت گوشت مرغ و افزایش رفاه مصرفکنندگان را فراهم آورند. طبقهبندی JEL : Q1, C32, C5 واژههای کلیدی: جوجه یک روزه، ذرت، سویا، گوشت مرغ، مدل خود رگرسیو برداری مارکوف-سویچینگ. طبقهبندی JEL : Q1, C32, C5 واژههای کلیدی: جوجه یک روزه، ذرت، سویا، گوشت مرغ، مدل خود رگرسیو برداری مارکوف-سویچینگ.
واژههای کلیدی: جوجه یک روزه,ذرت,سویا,گوشت مرغ,مدل خود رگرسیو برداری مارکوف-سویچینگ
https://www.iranianjae.ir/article_13310.html
https://www.iranianjae.ir/article_13310_e39900a670d4e8cdda6dc2084c50463a.pdf
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
9
2
2015
09
01
عاملهای موثر بر انتخاب خط مشی شرکت های فعال در صنایع غذایی ایران در راستای کسب مزیت رقابتی
73
86
FA
حسین
محمدی
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
hoseinmohammadi@um.ac.ir
مرتضی
محمدی
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد سبزوار
morteza.mohammadi@iaus.ac.ir
ویدا
کواکبی
دانشگاه فردوسی مشهد
v_kavakebi@yahoo.com
در فضای پرچالش و رقابتی امروز صنایع کشور، تصمیمگیریهای مدیریتی در زمینه کسب مزیتهای رقابتی به عاملهای متعددی بستگی دارد که شناسایی آنها میتواند به بهبود فرایندهای تصمیمگیری مدیران کمک شایانی داشته باشد. هدف این پژوهش، تعیین عاملهای موثر بر تصمیمگیریهای مدیریتی در بهکارگیری راهبردهای کاهش (رهبری) هزینه، تمایز محصولات، تمرکز بر هزینه و تمایز متمرکز در برابر نداشتن راهبرد در بخشهای 10 (تولید فراوردههای غذایی) و 11 (تولید انواع آشامیدنیها) تقسیمبندی <em>ISIC</em> نسخه چهارم در کارگاههای متوسط و بزرگ در ایران است. به منظور تعیین گرایشهای مدیریتی نسبت به این راهبردها از یک مدل رگرسیون لاجیت چندگانه استفاده شده است. دادههای این پژوهش، با تکمیل پرسشنامه از 94 مدیر واحدهای تولیدی مربوطه بهدست آمده است. تحلیل توصیفی از اطلاعات بهدست آمده از شرکتهای مورد بررسی نشان داد که راهبرد تمایز محصولات باکسب 30 درصد فراوانی، راهبرد انتخابی بیشتر شرکتهای مورد بررسی میباشد. نتایج پژوهش گویای آن است که متغیرهای تجربه و تحصیلات مدیر، تنوع محصول، رقابت در بازار محصول و برند معتبر شرکت میتواند تاثیر قابل ملاحظهای بر راهبرد انتخابی شرکت داشته باشد. از میان رهیافتهای مختلف در راستای کسب مزیت رقابتی، رهیافت تمایز محصولات توانایی بیشتری در کسب مزیت رقابتی، در شرایط افزایش رقابت بنگاهها، دارد. متغیرهای تنوع محصول با ضریب 54/1، برند معتبر با ضریب 88/0 و تحصیلات مدیر با ضریب 78/0 بیشترین اثرگذاری را بر احتمال گزینش راهبرد تمایز توسط مدیران دارند. از این رو پیشنهاد میشود، بنگاههای فعال در صنایع غذایی با ابزار لازم از جمله متنوعسازی محصولات و ایجاد برندهای معتبر داخلی و خارجی در زمینه ارائه محصولاتی متمایز و منطبق بر خواستههای بازار تلاش نمایند.
کاهش هزینه,تمایز متمرکز,تمرکز بر هزینه,مزیت رقابتی,صنایع غذایی
https://www.iranianjae.ir/article_13825.html
https://www.iranianjae.ir/article_13825_11ada2488b0bdc37f594abbf82a27d1a.pdf
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
9
2
2015
09
01
بررسی مزیت نسبی عسل طبیعی ایران با استفاده از شاخص هزینه منابع داخلی
87
101
FA
فریده
عسکرپور کبیر
دانشگاه شهید باهنر کرمان
farideh.askarpoor@yahoo.com
حمیدرضا
حری
دانشگاه شهید باهنر کرمان
horryhr@uk.ac.ir
سید عبدالمجید
جلایی اسفندآبادی
دانشگاه شهید باهنر کرمان
jalaee@uk.ac.ir
کشور ایران با تولید ۷۴ هزار و ۵۷۷ تن عسل در سال 1392 در جایگاه هشتم جهان و به لحاظ تعداد کندو در رتبه چهارم جهان قرار دارد. ارزش تولید عسل در این سال بالغ بر ۱۱۴۶ میلیارد تومان شده است. در ایران پتانسیل بالایی برای تولید عسل صددرصد خالص صادراتی وجود دارد که از محل صادرات این عسل و محصولات همزمان آن، مانند گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور عسل سالانه بیش از 2 میلیارد دلار ارز حاصل کشور میشود. بنابراین میتوان از آن به عنوان یک کالا در سبد صادرات غیرنفتی استفاده کرد. در این مقاله شاخص مزیت نسبی صادرات عسل استانهای کشور در سالهای 1388-1391محاسبه شده است. برای این منظور، شاخص مزیت نسبی آشکار شده (RCA)، شاخص ضریب مکانی (LQ) و شاخص هزینه منابع داخلی (DRC) محاسبه شده است. نتایج بررسی نشان میدهد که استانهای اردبیل و آذربایجانغربی در بین استانهای کشور از مزیت نسبی بالاتری در تولید عسل برخوردارند. طبق نتایج به دست آمده از شاخص هزینه منابع داخلی، ایران در تولید عسل از مزیت نسبی برخوردار است.
مزیت نسبی,عسل,شاخص هزینه منابع داخلی(DRC),شاخص ضریب مکان(LQ)
https://www.iranianjae.ir/article_12956.html
https://www.iranianjae.ir/article_12956_9229a3809358264609bb76ed95db7d20.pdf
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
9
2
2015
09
01
مدیریت ریسک اعتباری در بانک کشاورزی شهرستان ممسنی با استفاده از مدل شبکه عصبی
103
119
FA
سید عبدالخالق
حسینی
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
khalegh.hosseini@yahoo.com
منصور
زیبایی
استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
zibaei@shirazu.ac.ir
این مقاله با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ریسک اعتباری و ارائه مدلی جهت پیشبینی ریسک اعتباری و رتبهبندی مشتریان حقوقی متقاضی تسهیلات اعتباری بانک کشاورزی شهرستان ممسنی با استفاده از تکنیک شبکه عصبی انجام گرفته است. بدین منظور بررسیهای لازم بر روی اطلاعات مالی و غیرمالی مربوط به یک نمونه 205 تایی که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی از میان کشاورزان دریافتکننده وام در شهرستان ممسنی در طی سالهای 1391-1386 انتخاب شدهاند، صورت گرفته است. در این پژوهش، 17 متغیر توضیحدهنده شامل متغیرهای مالی و غیرمالی مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفتند. متغیرهای انتخابی بهعنوان بردار ورودی شبکه عصبی پرسپترون چندلایه با سه لایه پنهان وارد مدل گردیدند. نتایج حاکی از آن است که مدل شبکه عصبی توانسته است با درصد صحت پیشبینی 95/5 درصدی مشاهدات را منطبق بر واقع برآورد نماید که این امر نشانگر توانایی بالای شبکه عصبی در پیشبینی ریسک اعتباری مشتریان میباشد.
بخش کشاورزی,ریسک اعتباری,مدل شبکه عصبی پرسپترون,احتمال نکول
https://www.iranianjae.ir/article_13468.html
https://www.iranianjae.ir/article_13468_555e57331faf47a39659e09da0564b10.pdf
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
9
2
2015
09
01
تأثیر رشد صادرات نفت بر کیفیت محیطزیست در کشور ایران
121
142
FA
نازیلا
محتشمی
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
nmohtashami@ut.ac.ir
ایرج
صالح
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
irajsaleh@yahoo.com
حامد
رفیعی
استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
hamed_rafiee_sari@yahoo.com
تجارت منجر به توسعه مقیاس فعالیتهای اقتصادی در کشورهای در حال توسعه شده و انباشت صنایع آلاینده محیط زیست را در این کشورها بیشتر مینماید. از آنجا که استانداردهای زیست محیطی در این کشورها پایین است، گسترش تجارت مخصوصاَ در کشورهای در حال توسعه باعث میشود محیط زیست آلودهتر شود. در ادبیات اقتصادی اثرات آزادسازی تجاری روی محیط زیست از طریق روشهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. اگر چه مکانیسمهای تاًثیر تجارت روی محیط زیست و آلودگی آن به صورت تئوریک و تجربی مورد بررسی قرار گرفته اند، اما اثراتی که هر کدام از عناصر تجارت خارجی یعنی صادرات و واردات روی محیط زیست میگذارند چندان مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است. در این مطالعه اثرات حاصل از صادرات نفت روی تخریب محیط زیست در کشور ایران بررسی میگردد. با استفاده از دادههای سری زمانی دوره 1998 الی 2011 و رویکرد همانباشتگی و الگوی VAR این نتیجه حاصل شده که افزایش صادرات نفت خام باعث افزایش انتشار گازهای متان و کربن دی اکسید در محیط زیست شده و همچنین آلودگی آب را افزایش میدهد. از اینرو سیاستگذاران در کشور باید به هزینههای صریح و ضمنی افزایش صادرات، نسبت به صادرات فرآوردههای نفتی که موجب تخریب و آلودگی محیط زیست میگردد، توجه بیشتری نشان داده و بعضاً در سیاستهای خود تجدید نظر نمایند.
صادرات فرآوردههای نفتی,محیط زیست,آلودگی,رویکرد هم انباشتگی,ایران
https://www.iranianjae.ir/article_12722.html
https://www.iranianjae.ir/article_12722_dca2e89f6ddb1303f7e4bfd6cfbc1a62.pdf
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
9
2
2015
09
01
Abstracts
145
157
FA
https://www.iranianjae.ir/article_14374.html
https://www.iranianjae.ir/article_14374_27ab073df9c4abe92d79e4f245dd6ead.pdf