TY - JOUR ID - 9567 TI - بررسی اثر تبلیغات و تمرکز صنعتی بر سودآوری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی ایران JO - Agricultural Economics JA - IAES LA - fa SN - 2008-5524 AU - صدرایی جواهری, احمد AU - ذبیحی دان, محمدسعید AU - بلاغی, علی AD - استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز AD - دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز AD - دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 5 IS - 3 SP - 193 EP - 208 KW - ساختار بازار KW - تبلیغات KW - صنعت مواد غذایی و آشامیدنی KW - سیستم معادله‌های هم‌زمان DO - N2 - این مطالعه به بررسی اثر برخی شاخص‌های ساختاری و رفتاری بر سودآوری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی در سطح کدهای چهار رقمی شامل 22 صنعت با استفاده از روش معادله‌های هم‌زمان به صورت مقطعی در سال 1386 می‌پردازد. بررسی روند تغییر شاخص‌های ساختاری، رفتاری و عمل‌کردی حکایت از بهبود فضای رقابتی و نهایتا کاهش متوسط سودآوری بنگاه‌ها دارد. نتایج این مطالعه تاییدکننده‌ی دیدگاه ساختارگرایان در این صنعت است. نتایج این مطالعه حکایت از وجود اثر معنی‌دار شاخص‌های تمرکز صنعتی و شدت تبلیغات بر سودآوری بنگاه‌ها دارد. نتایج هم‌چونین نشان می‌دهد شدت صادرات اثر معنی‌دار و مثبتی بر متوسط سودآوری بنگاه‌ها در این صنایع دارد. این مطالعه نشان می‌دهد که سیاست‌هایی که برای بهبود ساختار بازار برگزیده می‌شود، شامل سیاست‌های کاهش موانع ورود به بازار و کاهش تمرکز صنعتی، می‌تواند به‌طور معناداری بر رفتار و عمل‌کرد بنگاه‌ها در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی اثرگذار باشد. این سیاست‌ها در نهایت منجر به بهبود فضای رقابتی در بازار می‌شود، که با بهبود کارایی تخصیصی می‌توان شاهد افزایش اضافه رفاه مصرف‌کنندگان بود. UR - https://www.iranianjae.ir/article_9567.html L1 - https://www.iranianjae.ir/article_9567_692063dd5606d30211a4aaefd24bf65d.pdf ER -