TY - JOUR ID - 9639 TI - بررسی حاشیه‌ی بازاریابی ماهیان پرورشی مزارع گرم آبی استان مازندران JO - Agricultural Economics JA - IAES LA - fa SN - 2008-5524 AU - محمدرضایی, رسول AU - حقیقت, جعفر AU - قهرمان‌زاده, محمد AU - عطایی سلوط, کمال AD - دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز AD - استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز AD - کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 5 IS - 1 SP - 143 EP - 165 KW - بازاریابی KW - مزارع پرورشی ماهیان گرم آبی KW - استان مازندران DO - N2 - پرورش آب‌زیان از ‏جمله فعالیت‌های تولیدی است که می‌تواند نقش عمده‌یی در افزایش تولید و مصرف ماهی داشته باشد. اهمیت بازاریابی در بخش پرورش آب‌زیان از آن جهت ‏است که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آب‌زیان حق انتخاب کافی داشته باشند. در این تحقیق وضعیت بازاریابی ماهیان ‏پرورشی گرم‌آبی در استان مازندران بررسی و حاشیه‌های بازاریابی و عوامل موثر بر آن تعیین شده است. نتایج نشان داد که حاشیه‌ی مطلق بازاریابی ‏برای ماهیان کپور، فیتوفاگ، آمور و بیگ‌هد به ترتیب 10199، 6078، 12371 و 4387 ریال برای هر کیلوگرم است و در ‏تمامی گونه‌های مورد بررسی حاشیه‌ی خرده‌فروشی از حاشیه‌ی عمده‌فروشی بیش‌تر است. ضریب هزینه‌ی بازاریابی برای ماهیان ‏کپور، فیتوفاگ، آمور و بیگ‌هد به ترتیب 79/7، 81/5، 87/12 و 75/11% است. میانگین ناکارآیی کل بازاریابی برای ماهیان کپور، فیتوفاگ، آمور و بیگ‌هد به ترتیب 34/31، 62/46، 2/25 و 55/62 ‏درصد است. برآورد تابع حاشیه بازاریابی برای ماهیان گرم‌آبی نشان‌دهنده‌ی میزان اثرگذاری ‏بالا و مستقیم دو متغیر قیمت خرده‌فروشی و ارزش کالای ارایه‌شده برای فروش است و متغیرهای قیمت عمده‌فروشی، ‏هزینه‌های بازاریابی و میزان تولید کل واحد تولیدی نیز بر حاشیه‌ی بازاریابی به طور مستقیم تأثیرگذار است. با توجه به این که ماهیت تعیین قیمت در بازارهای ماهی‌فروشی به میزان عرضه و تقاضا در زمان حراج بر می‌گردد، ‏پیش‌نهاد می‌شود تا سیاست‌هایی که بر کنترل عرضه و تقاضا تاثیرگذار است اتخاذ گردد.‏ UR - https://www.iranianjae.ir/article_9639.html L1 - https://www.iranianjae.ir/article_9639_7ce6e6dc2c20d01a6ceae94119e1e9fa.pdf ER -