TY - JOUR ID - 9772 TI - بررسی تاثیر جوایز صادراتی بر توسعه‌ی صادرات در بخش کشاورزی در ایران JO - Agricultural Economics JA - IAES LA - fa SN - 2008-5524 AU - پورابراهیم, فاطمه AU - اسماعیلی, عبدالکریم AD - کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز AD - دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 4 IS - 1 SP - 115 EP - 135 KW - جوایز صادراتی KW - صادرات کشاورزی KW - الگوی جاذبه‌ی تعمیم‌یافته KW - فاکتورهای جاذبه DO - N2 - برای بررسی تاثیر جوایز صادراتی بر صادرات محصولات کشاورزی ایران، از الگوی جاذبه‌ی تعمیم‌یافته با به‌کارگیری روش داده‌های تلفیقی برای 72 کشور در دوره‌ی 1384-1371 استفاده شد که از عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران به شمار می‌رود. نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد، فاکتورهای جاذبه (جمعیت، تولید ناخالص داخلی و مسافت) در هر دو گروه از کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته بر صادرات کشاورزی ایران تاثیر معنادار دارد. افزون بر این، اثر مثبت و معنادار جوایز صادراتی بر افزایش صادرات کشاورزی تایید و هم‌چنین تاثیر این جوایز از طریق اثرگذاری بر روی فاکتورهای جاذبه، آشکار شد. با توجه به آن که ممکن است اثر عوامل موثر بر صادرات کشاورزی آنی و لحظه‌ای نباشد، پس الگوی پویای جاذبه برای تفکیک کشش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برآورد شد. نتایج به دست آمده از این الگو نشان داد جوایز صادراتی در هر دو دوره‌ی کوتاه‌مدت و بلندمدت تاثیرگذار است اما اثربخشی جوایز در بلندمدت بیش‌تر است. از این رو، لازم است برای سیاست‌گذاری‌های تشویقی با هدف‌های بلندمدت اقدام کرد.Panel Data UR - https://www.iranianjae.ir/article_9772.html L1 - https://www.iranianjae.ir/article_9772_387b8912350e5efa36c060a16cf69061.pdf ER -