انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانAgricultural Economics2008-55249220150901Investigation of Asymmetric Behavior Effects of Macroeconomic Variables on the Value Added of the Agriculture Sector in Iran: an Application of Smooth Transition Auto Regressive Model (STAR)بررسی اثرات رفتار نامتقارن متغیرهای کلان اقتصادی بر ارزش افزوده بخش کشاورزی ایران: کاربرد الگوی خودتوضیحی گذار هموار (STAR)11713644FAمحمد قهرمانزادهدانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز0000-0003-0993-9244اسماعیل پیش بهاردانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریزرویا فردوسیدانشجوی مقطع دکتری گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز0000-0001-7860-4996Journal Article20141209In this study, we tried to analyze the asymmetric effects of macroeconomic variables on the added value of agriculture sector of Iran. In this context, the smooth transition autoregresive model (STAR) was utilized over 1990-2012. Based on the results, the growth of added value of agricultural sector was chosen as the transition variable; therefore the growth of added value of agricultural exhibited the asymmetric behavior. In order analyzing the asymmetrical behavior based on Trasvyrta nonlinear test, the LSTR models is selected as suitable model which became a turning point for the coefficients in the logistic function, corresponding to 43% of added value of agriculture in a previous period of transition between the growth rate of value added ( ), is the moderate amounts is equal to 4.138. LSTR model results indicated that the effectiveness of monetary policies on the agricultural sector in high growth and low-value of agricultural sector has been different. The effects of macroeconomic variables including positive or negative effects on the high growth of value added of agricultural is more than low growth.یکی از بحثهای مهم اقتصاد کلان، اثر سیاستهای پولی بر بخش حقیقی اقتصادی میباشد. از نگاه کینزیهای جدید عناصری مانند محدودیتهای اطلاعاتی، دستمزدهای کارایی، قراردادهای ضمنی و محدودیتهای اعتباری باعث میگردند که طی فرآیندی اثرات شوکهای پولی مثبت و منفی متقارن نبوده و در دورههای رونق و رکود به نحو یکسانی مؤثر واقع نگردند. در راستای بررسی این موضوع، در این تحقیق سعی شده به تحلیل آثار نامتقارن متغیرهای کلان اقتصادی بر تولیدات بخش کشاورزی ایران پرداخته شود. بدین منظور از الگوی خودتوضیحی گذار هموار (STAR) طی دوره زمانی 91-1369 بهره گرفته شده است. براساس نتایج زائد، رشد تولیدات بخش کشاورزی به عنوان متغیر گذار انتخاب گردید، در نتیجه رشد تولیدات بخش کشاورزی دارای یک رفتار نامتقارن میباشد. جهت تحلیل این رفتار نامتقارن براساس آزمون غیرخطی تراسویرتا (1998) الگوی خودتوضیحی گذار هموار درجهی یک LSTR بعنوان مدل مناسب انتخاب گردید که در آن، نقطه عطف تغییر ضرایب در تابع لجستیک، متناظر با 43 درصد تولیدات بخش کشاورزی در یک دوره قبل است و سرعت گذار بین دو وضعیت رشد تولیدات ( )، برابر 138/4 میباشد که مقدار متعادلی است. نتایج نشان میدهد که اثربخشی سیاستهای پولی بر تولیدات بخش کشاورزی در دو وضعیت رشد بالای تولیدات بخش کشاورزی و رشد پایین آن متفاوت از هم بوده است. آثار متغیرهای کلان، چه مثبت و چه منفی، در وضعیت رشد بالای تولیدات بخش کشاورزی بیشتر از وضعیت رشد پایین آن می باشد.انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانAgricultural Economics2008-55249220150901Existence of Habits and Empirical Demand Analysis: A Case Study for Urban Households’ Dairy Products Demand in Iranوجود عادات مصرفی و تحلیل تجربی تقاضا: مطالعه موردی تقاضای محصولات لبنی خانوارهای شهری در ایران193512374FAامیرحسین چیذریدانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهرانزینب شکوهیدانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهرانحبیب اله سلامیاستاد اقتصادکشاورزی دانشگاه تهرانسیدصفدر حسینیاستاداقتصادکشاورزی دانشگاه تهرانJournal Article20141026The analysis of household consumption pattern and consumers reaction to the price and non-price factors are very important for policymakers and agri-food market participants. In this regard, selecting and estimating demand by the best functional form could be a reliable tool for analyzing consumers’ behavior. In this study was applied three dynamic demand models includes Assarsson, Rey and generalized Rotterdom. Hereafter, dairy products demand include milk, yogurt, cheese and butter was estimated for urban households in Iran by mentioned functional forms and Rey’s model was chosen as the best model. Also Wald test results strongly confirmed habit formation in the four dairy products demand. Also disregarding the habits effects can lead to a bias in the estimated parameters and analysis of household consumption pattern. Therefore the test of existence of habits is recommended, especially in analyzing food products demand. kkkkkkkk k k k k kk kk kk k k k kkتجزیه و تحلیل الگوی مصرف خانوار و عکس العمل مصرف کنندگان نسبت به عوامل متفاوت قیمتی و غیر قیمتی برای سیاستگذاران و فعالان بازار محصولات غذایی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این راستا انتخاب بهترین فرم تابعی و برآورد تقاضا بوسیله آن میتواند به عنوان ابزاری قابل اطمینان در تحلیل رفتار مصرف-کنندگان بکار گرفته شود. در این مطالعه با لحاظ اثر عادات مصرفی، سه الگوی متداول در تخمین تقاضای پویا شامل مدل آسارسون، ری و رتردام تعمیم یافته استفاده شد. سپس تقاضای اقلام پر مصرف لبنی شامل شیر، ماست، پنیر و کره پاستوریزه برای خانوارهای شهری در ایران براورد گردید و مدل ری بعنوان الگوی مناسب انتخاب شد. نتایج آزمون والد در مدل ری، وجود اثر عادات مصرفی برای هر چهار کالای لبنی را قویاً تأیید کرد. بنابراین نادیده گرفتن آثر عادات مصرفی میتواند منجر به ایجاد اریب در برآورد تابع تقاضا و در نتیجه تحلیل نادرست الگوی مصرفی خانوار گردد. از این رو پیشنهاد میشود در مطالعات تحلیل تقاضا، بخصوص تقاضای محصولات غذایی، اثر عادات مصرفی مورد آزمون قرار گیرد.انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانAgricultural Economics2008-55249220150901The Effect of Different Economic Sector’s Value Added on Income Inequality in Iran
(Emphasized on Agricultural Sector)تاثیر ارزش افزوده بخش های مختلف اقتصادی بر نابرابری درآمد در ایران(با تاکید بر بخش کشاورزی)375413216FAالهام پورمختاردانشجوی دکترا اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایرانرضا مقدسیدانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران0000-0002-2567-7144Journal Article20150226A decrease in income inequality as one of the major objectives of development plans has been constantly taken into consideration in formulation of economic policies and theories. This study aims to examine the effects of values added of different sectors on income inequality in Iran during the period 1971-2010.In this investigation, some tests including Augmented Dicky Fuller, Phillips-Perron and KPSS are first difference to examine the stationary of time series variables. Then, Johansen-Julius Cointegration Test and Error Correction Model are applied to study and analyze long-term and short-term relationship between the variables. Finally, it is attempted to determine causal relationship between the variables using Granger Causality Test based on ECM model. The results of Johansen-Julius cointegration testsuggest to a negative long-term relationship existing between income inequality and values added of sectors including agriculture, exports and investment; as value added of the mentioned sectors will reduce income inequality. In addition, the results achieved by ECM model point out to a negative relationship between values added of different sectors including agriculture, industry and exports with income inequality in short-term. Furthermore, based on Granger causality tests, there is a significant causal relationship between Gini coefficient and such variables.The findings of the study underline the necessity to identify practices for allocating resources, which result in reduction of incomes inequality and lead to a conclusion that as the share of agricultural sector increases, economic distribution will be more balancedکاهش نابرابری درآمد به عنوان یکی از اهداف عمده برنامه های توسعه، در تنظیم سیاست های اقتصادی همواره مورد توجه بوده است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات ارزش افزوده بخشهای مختلف اقتصادی بر نابرابری درآمد در ایران طی دوره ی 1389-1350 می باشد.در این مطالعه از آزمونهای دیکی فولر، فیلیپس- پرون و KPSS جهت بررسی ایستایی متغیرها استفاده شده است و با استفاده از روش های هم انباشتگی یوهانسون و مدل تصحیح خطای برداری روابط بلند مدت و کوتاه مدت بین متغیرها مورد بررسی و تجزیه قرار گرفته و در نهایت تلاش شده است تا نوع رابطه علی بین متغیرها با استفاده از آزمون علیت گرنجری تعیین گردد. نتایج آزمون هم انباشتگی نشان دهنده رابطه بلند مدت و منفی بین نابرابری درآمد و ارزش افزوده بخش کشاورزی صنعت، صادرات و سرمایه گذاری است، بطوریکه افزایش ارزش افزوده بخشهای مذکور سبب کاهش نابرابری درآمد شده است و نتایج مدل تصحیح خطای برداری نشان گر رابطه منفی بین ارزش افزوده بخش کشاورزی صنعت، صادرات و نابرابری درآمد درکوتاه مدت است و به دلیل سرعت تعدیل بالا در مدل، می توان به تاثیرگذاری اعمال سیاست های مناسب در کوتاه مدت امیدوار بود. بر اساس آزمون های علیت گرنجری در بلند مدت، بین ضریب جینی و متغیرهای مذکور رابطه علی معنادار وجود دارد. نتایج این تحقیق، برضرورت شناخت شیوه های تخصیص منابعی که منجر به کاهش نابرابری درآمدها می شود، تاکید دارد و نتیجه گیری می کند که هرچه سهم نسبی بخش کشاورزی افزایش یابد توزیع اقتصادی متعادل تر خواهد بود.انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانAgricultural Economics2008-55249220150901Price Transmission of Chicken: Usage of Vector Autoregressive Markov-Switching (MSVAR) Approachبررسی انتقال قیمت در بازار گوشت مرغ: بهکارگیری الگوی خودتوضیح برداری مارکوف-سویچینگ (MSVAR)557213310FAاسماعیل پیشبهاردانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریزرویا فردوسیدانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی0000-0001-7860-4996فرشته اسد الله پوردانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریزJournal Article20150204Price Transmission of Chicken: Application of Vector Autoregressive Markov-Switching (MSVAR) Approach In this study, the factors that influence the price transmission of chicken were analyzed using the Markov-Switching VAR and weekly data for the years 2008-2012. The results showed that the non-linear behavior of price transmission model inputs and the price of one-day chicks, soybeans and corn influence on the prices of chicken meat. In this regard, it is suggested that policy-makers with implement the policy of "market adjustment" and the control of "marketing agents behavior", cause the reduction of price volatility chicken and increase the consumer welfare. JEL Classification: Q1, C32, C52. Key words: Poultry, Vector Autoregressive Markov Switching Model, One-old chick, Soybean, Corn. JEL Classification: Q1, C32, C52. Key words: Poultry, Vector Autoregressive Markov Switching Model, One-old chick, Soybean, Corn. JEL Classification: Q1, C32, C52. Key words: Poultry, Vector Autoregressive Markov Switching Model, One-old chick, Soybean, Corn.در تحقیق حاضر عوامل موثر بر انتقال قیمت گوشت مرغ با استفاده از روش خود توضیح برداری مارکوف-سویچینگ و دادههای هفتگی در سالهای 1391-1387 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل انتقال قیمت رفتاری غیر خطی داشته و قیمت نهادههای جوجه یک روزه، سویا و ذرت بر روی قیمت گوشت مرغ تأثیر گذارند. همچنین مشخص شد که انتقال قیمت نامتقارن بوده و افزایش قیمت نهادههای تولیدی گوشت مرغ نسبت به کاهش قیمت نهادهها سریعتر به قیمت گوشت مرغ منتقل میشود و احتمال پایداری در رژیم افزایش قیمت مرغ بیشتر از رژیم کاهش قیمت است. در این راستا، پیشنهاد میشود که سیاستگذاران بخش کشاورزی با اجرای سیاستهای تنظیم بازار و رفتار عوامل بازاریابی موجبات کاهش نوسانات قیمت گوشت مرغ و افزایش رفاه مصرفکنندگان را فراهم آورند. طبقهبندی JEL : Q1, C32, C5 واژههای کلیدی: جوجه یک روزه، ذرت، سویا، گوشت مرغ، مدل خود رگرسیو برداری مارکوف-سویچینگ. طبقهبندی JEL : Q1, C32, C5 واژههای کلیدی: جوجه یک روزه، ذرت، سویا، گوشت مرغ، مدل خود رگرسیو برداری مارکوف-سویچینگ.انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانAgricultural Economics2008-55249220150901Factors influencing the choice of strategy by firms operating in the food industry in Iran in order to gain competitive advantageعاملهای موثر بر انتخاب خط مشی شرکت های فعال در صنایع غذایی ایران در راستای کسب مزیت رقابتی738613825FAحسین محمدیعضو هیئت علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهدمرتضی محمدیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد سبزوارویدا کواکبیدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150801In today’s competitive and challenging environment industries, management decisions in the field of business competitive advantage depends on many factors that identifying them can help managers to improve decision-making processes. The purpose of this study was to determine the factors that influence management decisions on the application of reduction(leadership) costs, product differentiation, cost focus and differentiation focus strategies in section10(food production) and11(to produce a variety of beverages) in ISIC division in the fourth edition of medium and large companies. The strategy to determine orientation of the management with Multinomial logit regression model is considered. The data of this study, gathered with 94 questionnaires from managers. Descriptive analysis of data from investigated companies shows that strategy of product differentiation with frequency 30% is selective strategy in most companies surveyed. The results suggest that the variables of experience and education of manager, product variety, product market competition and famous brand of a company can have significant impact on election of the strategy. Among the different strategies in order to gain competitive advantage, product differentiation strategy is more capable of competitive advantage, in terms of increasing the competitiveness of firms, there. Variables such as product diversification by a factor of 1/54 percent, Brand by a factor of 0/88 percent and manager education by a factor of 0/78 percent are most likely variables for influencing the differentiation strategy by managers. Therefore, it is suggested that firms in the food industry, with the necessary tools, including the diversification of products and the creation of national and international brands, provide different products according to the market demands.در فضای پرچالش و رقابتی امروز صنایع کشور، تصمیمگیریهای مدیریتی در زمینه کسب مزیتهای رقابتی به عاملهای متعددی بستگی دارد که شناسایی آنها میتواند به بهبود فرایندهای تصمیمگیری مدیران کمک شایانی داشته باشد. هدف این پژوهش، تعیین عاملهای موثر بر تصمیمگیریهای مدیریتی در بهکارگیری راهبردهای کاهش (رهبری) هزینه، تمایز محصولات، تمرکز بر هزینه و تمایز متمرکز در برابر نداشتن راهبرد در بخشهای 10 (تولید فراوردههای غذایی) و 11 (تولید انواع آشامیدنیها) تقسیمبندی <em>ISIC</em> نسخه چهارم در کارگاههای متوسط و بزرگ در ایران است. به منظور تعیین گرایشهای مدیریتی نسبت به این راهبردها از یک مدل رگرسیون لاجیت چندگانه استفاده شده است. دادههای این پژوهش، با تکمیل پرسشنامه از 94 مدیر واحدهای تولیدی مربوطه بهدست آمده است. تحلیل توصیفی از اطلاعات بهدست آمده از شرکتهای مورد بررسی نشان داد که راهبرد تمایز محصولات باکسب 30 درصد فراوانی، راهبرد انتخابی بیشتر شرکتهای مورد بررسی میباشد. نتایج پژوهش گویای آن است که متغیرهای تجربه و تحصیلات مدیر، تنوع محصول، رقابت در بازار محصول و برند معتبر شرکت میتواند تاثیر قابل ملاحظهای بر راهبرد انتخابی شرکت داشته باشد. از میان رهیافتهای مختلف در راستای کسب مزیت رقابتی، رهیافت تمایز محصولات توانایی بیشتری در کسب مزیت رقابتی، در شرایط افزایش رقابت بنگاهها، دارد. متغیرهای تنوع محصول با ضریب 54/1، برند معتبر با ضریب 88/0 و تحصیلات مدیر با ضریب 78/0 بیشترین اثرگذاری را بر احتمال گزینش راهبرد تمایز توسط مدیران دارند. از این رو پیشنهاد میشود، بنگاههای فعال در صنایع غذایی با ابزار لازم از جمله متنوعسازی محصولات و ایجاد برندهای معتبر داخلی و خارجی در زمینه ارائه محصولاتی متمایز و منطبق بر خواستههای بازار تلاش نمایند.انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانAgricultural Economics2008-55249220150901Analyzing the comparative advantage in honey production in Iran by DRC Indexبررسی مزیت نسبی عسل طبیعی ایران با استفاده از شاخص هزینه منابع داخلی8710112956FAفریده عسکرپور کبیردانشگاه شهید باهنر کرمانحمیدرضا حریدانشگاه شهید باهنر کرمانسید عبدالمجید جلایی اسفندآبادیدانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20150203Iran is the eighth country in the world by producing 74 thousand and 577 tons of honey in 1392. It also ranks fourth in the number of hives in the world. In 1392 more than 74 thousand tons of honey is produced in the country valued at 1,149 million dollars. There is a high potential for production of export one hundred percent pure honey in Iran so more than 2 billion dollars acquired by exporting honey and it’s accessories such as pollen, royal jelly and bee venom. Therefore it can be used as in our non-oil export baskets. In this article, index of comparative advantage in the export of honey in the country for 1388-1391 are calculated. For this purpose, the index of revealed comparative advantage (RCA), Location Queficient (LQ) and domestic resource cost (DRC) are computed. Result of study show Ardabil and Azerbaijan west comparative higher advantages among country’s provinces in production of honey. According to the results, index of domestic resource price, Iran has comparative advantage in production of honey.کشور ایران با تولید ۷۴ هزار و ۵۷۷ تن عسل در سال 1392 در جایگاه هشتم جهان و به لحاظ تعداد کندو در رتبه چهارم جهان قرار دارد. ارزش تولید عسل در این سال بالغ بر ۱۱۴۶ میلیارد تومان شده است. در ایران پتانسیل بالایی برای تولید عسل صددرصد خالص صادراتی وجود دارد که از محل صادرات این عسل و محصولات همزمان آن، مانند گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور عسل سالانه بیش از 2 میلیارد دلار ارز حاصل کشور میشود. بنابراین میتوان از آن به عنوان یک کالا در سبد صادرات غیرنفتی استفاده کرد. در این مقاله شاخص مزیت نسبی صادرات عسل استانهای کشور در سالهای 1388-1391محاسبه شده است. برای این منظور، شاخص مزیت نسبی آشکار شده (RCA)، شاخص ضریب مکانی (LQ) و شاخص هزینه منابع داخلی (DRC) محاسبه شده است. نتایج بررسی نشان میدهد که استانهای اردبیل و آذربایجانغربی در بین استانهای کشور از مزیت نسبی بالاتری در تولید عسل برخوردارند. طبق نتایج به دست آمده از شاخص هزینه منابع داخلی، ایران در تولید عسل از مزیت نسبی برخوردار است.انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانAgricultural Economics2008-55249220150901Credit Risk Management in Agricultural Bank of Mamasani Using Neural Network Modelمدیریت ریسک اعتباری در بانک کشاورزی شهرستان ممسنی با استفاده از مدل شبکه عصبی10311913468FAسید عبدالخالق حسینیدانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیرازمنصور زیباییاستاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیرازJournal Article20140702This research has been done with the aim of identification of effective factors which influence credit risk and designing model for estimating credit risk of the farmers which have borrowed from an Agricultural Bank using Neural Network approach. For this purpose the necessary sample data on financial and non-financial information of 205farmers which received loan in Mamasani township (as multi-stage and cluster random simple) in 1386-1391 period was selected. In this research, 17 explanatory variables (include financial and non-financial variables) were selected and analyzed. The variables as well as the input vector three-layer perceptron neural network models were added to the model. The results indicated that the neural network model was able to estimated the observations with 95.5% efficiency, this indicates the high ability of the neural network model to predict credit risk of customers.این مقاله با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ریسک اعتباری و ارائه مدلی جهت پیشبینی ریسک اعتباری و رتبهبندی مشتریان حقوقی متقاضی تسهیلات اعتباری بانک کشاورزی شهرستان ممسنی با استفاده از تکنیک شبکه عصبی انجام گرفته است. بدین منظور بررسیهای لازم بر روی اطلاعات مالی و غیرمالی مربوط به یک نمونه 205 تایی که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی از میان کشاورزان دریافتکننده وام در شهرستان ممسنی در طی سالهای 1391-1386 انتخاب شدهاند، صورت گرفته است. در این پژوهش، 17 متغیر توضیحدهنده شامل متغیرهای مالی و غیرمالی مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفتند. متغیرهای انتخابی بهعنوان بردار ورودی شبکه عصبی پرسپترون چندلایه با سه لایه پنهان وارد مدل گردیدند. نتایج حاکی از آن است که مدل شبکه عصبی توانسته است با درصد صحت پیشبینی 95/5 درصدی مشاهدات را منطبق بر واقع برآورد نماید که این امر نشانگر توانایی بالای شبکه عصبی در پیشبینی ریسک اعتباری مشتریان میباشد.انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانAgricultural Economics2008-55249220150901The Effect of Oil Export Growth on Environmental Quality in Iranتأثیر رشد صادرات نفت بر کیفیت محیطزیست در کشور ایران12114212722FAنازیلا محتشمیدانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهرانایرج صالحعضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهرانحامد رفیعیاستادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهرانJournal Article20141110Trade led to the development of economic activities in developing countries and increases the accumulation of environment polluting industries in these countries. Since environmental standards in these countries are low, trade expansion makes the environment more polluted. In the economic literature the effects of trade liberalization on the environment have been studied through various methods. Although, the mechanisms of effecting trade on the environment and its pollution have been studied theoretically and experimentally, but the impact of each element of the international trade (export and import) on the environment, has not been studied. In this study we examined the effects of oil export growth on environmental degradation in Iran. By using time series data for the period 1998 to 2011 and Cointegration and VAR approaches, the result show that increasing in the crude oil exports, increased emissions of methane and carbon dioxide in the environment and also increased water pollution. Therefore, policymakers in the country have to show more respect to the explicit and implicit costs of increase exports compared to exports of petroleum products that can cause environment pollution and degradation and sometimes reconsider their policies.تجارت منجر به توسعه مقیاس فعالیتهای اقتصادی در کشورهای در حال توسعه شده و انباشت صنایع آلاینده محیط زیست را در این کشورها بیشتر مینماید. از آنجا که استانداردهای زیست محیطی در این کشورها پایین است، گسترش تجارت مخصوصاَ در کشورهای در حال توسعه باعث میشود محیط زیست آلودهتر شود. در ادبیات اقتصادی اثرات آزادسازی تجاری روی محیط زیست از طریق روشهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. اگر چه مکانیسمهای تاًثیر تجارت روی محیط زیست و آلودگی آن به صورت تئوریک و تجربی مورد بررسی قرار گرفته اند، اما اثراتی که هر کدام از عناصر تجارت خارجی یعنی صادرات و واردات روی محیط زیست میگذارند چندان مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است. در این مطالعه اثرات حاصل از صادرات نفت روی تخریب محیط زیست در کشور ایران بررسی میگردد. با استفاده از دادههای سری زمانی دوره 1998 الی 2011 و رویکرد همانباشتگی و الگوی VAR این نتیجه حاصل شده که افزایش صادرات نفت خام باعث افزایش انتشار گازهای متان و کربن دی اکسید در محیط زیست شده و همچنین آلودگی آب را افزایش میدهد. از اینرو سیاستگذاران در کشور باید به هزینههای صریح و ضمنی افزایش صادرات، نسبت به صادرات فرآوردههای نفتی که موجب تخریب و آلودگی محیط زیست میگردد، توجه بیشتری نشان داده و بعضاً در سیاستهای خود تجدید نظر نمایند.انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانAgricultural Economics2008-55249220150901AbstractsAbstracts14515714374FAJournal Article20150921