مکان‌یابی بازارهای میوه و تره‌بار در مناطق 22 گانه شهرداری تهران: با استفاده از مدل تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ---

2 واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

میادین و بازارهای روز به عنوان مراکز عرضه‌کننده نیازهای روزمره شهروندان از جمله اجزاء شبکه خدمات رسانی در سطح شهر تهران می‌باشند که پراکنش، ساختار مناسب و تنوع کاربری‌ها و محصولات عرضه شده در آنها از جهت ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی دارای اهمیت فراوانی هستند که می‌بایست در مدیریت شهری مورد توجه جدی قرار گیرند. در این پژوهش با استفاده از روش های علمی و نظرات متخصصین و تجربیات کارشناسان علاوه بر تعریف شاخص ها و معیارهای مکان‌یابی در سطح شهر تهران، اولویت‌بندی آن‌ها و همچنین وضعیت موجود استقرار میادین و بازارها با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرم‌افزار EC مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی‌ها‌، نهایتاً منجر به انتخاب 6 معیار اصلی شد که عبارتند از: 1- مالکیت زمین 2- مساحت زمین 3-پارکینگ 4- دسترسی 5- سازگاری و همجواری و 6- سلسله مراتب و مرکزیت. میدان آزادی با اخذ 961/0 امتیاز دارای بالاترین رتبه در بین 186 مکان در نظر گرفته شده بوده و پس از آن میادین صادقیه و جلال آل احمد با 913/0 امتیاز قرار دارند. بازار روز‌های حضرت ولیعصر (عج) با 091/0 و اطلس با 162/0 امتیاز، بدترین بازار‌ها در مقایسه با سایر مکان‌ها می‌باشند.از نتایج اینطور استنباط می‌شود که بیشترین معضلات میادین و بازارهای فعلی به ترتیب مساحت کم زمین، کمبود پارکینگ و دسترسی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات