• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
Agricultural Economics
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 12 (1397)
دوره دوره 11 (1396)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
نیک روش, سپیده, یزدانی, سعید, یاوری, غلامرضا, کاظم نژاد, مهدی. (1396). رشد بخش کشاورزی و میل نهایی به تجارت محصولات منتخب کشاورزی. Agricultural Economics, 11(4), 127-141. doi: 10.22034/iaes.2018.29562
سپیده نیک روش; سعید یزدانی; غلامرضا یاوری; مهدی کاظم نژاد. "رشد بخش کشاورزی و میل نهایی به تجارت محصولات منتخب کشاورزی". Agricultural Economics, 11, 4, 1396, 127-141. doi: 10.22034/iaes.2018.29562
نیک روش, سپیده, یزدانی, سعید, یاوری, غلامرضا, کاظم نژاد, مهدی. (1396). 'رشد بخش کشاورزی و میل نهایی به تجارت محصولات منتخب کشاورزی', Agricultural Economics, 11(4), pp. 127-141. doi: 10.22034/iaes.2018.29562
نیک روش, سپیده, یزدانی, سعید, یاوری, غلامرضا, کاظم نژاد, مهدی. رشد بخش کشاورزی و میل نهایی به تجارت محصولات منتخب کشاورزی. Agricultural Economics, 1396; 11(4): 127-141. doi: 10.22034/iaes.2018.29562

رشد بخش کشاورزی و میل نهایی به تجارت محصولات منتخب کشاورزی

مقاله 10، دوره 11، شماره 4، زمستان 1396، صفحه 127-141  XML اصل مقاله (651.47 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/iaes.2018.29562
نویسندگان
سپیده نیک روش email 1؛ سعید یزدانی2؛ غلامرضا یاوری3؛ مهدی کاظم نژاد4
1دانشجوی دکترا اقتصاد کشاورزی دانشگاه پیام نور تهران
2استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
3استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه پیام نور
4عضو هیئت علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی
چکیده
رشد اقتصادی و ارتباط آن با تجارت خارجی یکی از موضوعات مهم در انتخاب سیاست‌‌های تجاری است. هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط بین رشد بخش کشاورزی و توسعه تجارت محصولات منتخب کشاورزی است. برای دستیابی به این هدف، نوع اثرات تولیدی و مصرفی رشد بر تجارت با محاسبات مقادیر میل نهایی و میل متوسط به تولید، مصرف و تجارت محصولات تعیین می‌شود. در این راستا ممکن است برآیند اثرات تولیدی و مصرفی رشد روی تجارت خارجی ، موافق با تجارت، مخالف با تجارت، خنثی، کاملا موافق و یا کاملا مخالف با تجارت باشد. نتایج این بررسی بر اساس تحلیل میل نهایی به تجارت محصولات نشان داد که سیاست‌های دولت در بخش تجارت خارجی از یک ثبات نسبی برخوردار نبوده است. طبق نتایج، در برنامه اول توسعه سیاست‌های دولت در راستای توسعه صادرات محصولات پسته، خرما و واردات برنج و حمایت بیشتر از تولید داخلی شکر وکنترل واردات آن بوده است. در برنامه‌های دوم و سوم برآیند اثرات مصرفی و تولیدی رشد منجر به عدم توسعه تجارت همه محصولات به جز شکر در برنامه دوم و پسته و برنج در برنامه سوم شد. در برنامه‌های چهارم و پنجم، اثرات خالص تولیدی و مصرفی رشد روی توسعه تجارت همه محصولات به ترتیب موافق و به جز محصول خرما مخالف با تجارت بوده است.
کلیدواژه‌ها
رشد بخش کشاورزی؛ میل نهایی به تجارت؛ صادرات؛ واردات؛ توسعه تجارت
موضوعات
بازاریابی و تجارت محصولات کشاورزی
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 344
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 143
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Google Analytics Alternative
Clicky

 

مجوز کریتیو کامنز
این کار مجوز دارد تحت مجوز کریتیو کامنز تخصیص 4.0 بین‌المللی.


شمارنده

Journal Management System. Designed by sinaweb.