1
کارشناس ارشد بخش اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز
2
استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی کالاهای برتر کشاورزی ایران در برابر دوازده کشور توسعه یافته و دوازده کشور در حال توسعه و تحلیل ظرفیت صادراتی بالقوه ایران به هریک از این کشورها میباشد. برای این منظور از شاخص مزیتنسبی آشکار شده (RCA) و شاخص کسینوس استفاده میشود و در نهایت میزان پتانسیل تجاری و ظرفیت باقیمانده اندازهگیری میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد، ایران در صادرات به کشورهای در حال توسعه در هفت محصول و در صادرات به کشورهای توسعهیافته در پنج محصول دارای مزیتنسبی است. نتایج شاخص کسینوس نیز بیانگر آن است که در مورد کشورهای در حال توسعه عربستان و امارات با معیار یک بیشترین درجه اکمال و امکان افزایش صادرات را دارا میباشند. شمار اقلام محصولات کشاورزی دارای پتانسیل صادراتی ایران به کشورهای توسعهیافته گویای آن است که کشورهای آلمان و انگلیس و کانادا دارای بالاترین تعداد محصولات کشاورزی دارای پتانسیل وارداتی از ایران بودهاند.
رونقی, مرضیه, & بخشوده, محمد. (1393). بررسی مزیتنسبی و برآورد پتانسیل تجاری ایران با کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه. Agricultural Economics, 8(2), 25-39.
MLA
مرضیه رونقی; محمد بخشوده. "بررسی مزیتنسبی و برآورد پتانسیل تجاری ایران با کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه". Agricultural Economics, 8, 2, 1393, 25-39.
HARVARD
رونقی, مرضیه, بخشوده, محمد. (1393). 'بررسی مزیتنسبی و برآورد پتانسیل تجاری ایران با کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه', Agricultural Economics, 8(2), pp. 25-39.
VANCOUVER
رونقی, مرضیه, بخشوده, محمد. بررسی مزیتنسبی و برآورد پتانسیل تجاری ایران با کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه. Agricultural Economics, 1393; 8(2): 25-39.