2
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
3
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
این مطالعه به بررسی اثر برخی شاخصهای ساختاری و رفتاری بر سودآوری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی در سطح کدهای چهار رقمی شامل 22 صنعت با استفاده از روش معادلههای همزمان به صورت مقطعی در سال 1386 میپردازد. بررسی روند تغییر شاخصهای ساختاری، رفتاری و عملکردی حکایت از بهبود فضای رقابتی و نهایتا کاهش متوسط سودآوری بنگاهها دارد. نتایج این مطالعه تاییدکنندهی دیدگاه ساختارگرایان در این صنعت است. نتایج این مطالعه حکایت از وجود اثر معنیدار شاخصهای تمرکز صنعتی و شدت تبلیغات بر سودآوری بنگاهها دارد. نتایج همچونین نشان میدهد شدت صادرات اثر معنیدار و مثبتی بر متوسط سودآوری بنگاهها در این صنایع دارد. این مطالعه نشان میدهد که سیاستهایی که برای بهبود ساختار بازار برگزیده میشود، شامل سیاستهای کاهش موانع ورود به بازار و کاهش تمرکز صنعتی، میتواند بهطور معناداری بر رفتار و عملکرد بنگاهها در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی اثرگذار باشد. این سیاستها در نهایت منجر به بهبود فضای رقابتی در بازار میشود، که با بهبود کارایی تخصیصی میتوان شاهد افزایش اضافه رفاه مصرفکنندگان بود.
صدرایی جواهری, احمد, ذبیحی دان, محمدسعید, & بلاغی, علی. (1390). بررسی اثر تبلیغات و تمرکز صنعتی بر سودآوری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی ایران. Agricultural Economics, 5(3), 193-208.
MLA
احمد صدرایی جواهری; محمدسعید ذبیحی دان; علی بلاغی. "بررسی اثر تبلیغات و تمرکز صنعتی بر سودآوری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی ایران". Agricultural Economics, 5, 3, 1390, 193-208.
HARVARD
صدرایی جواهری, احمد, ذبیحی دان, محمدسعید, بلاغی, علی. (1390). 'بررسی اثر تبلیغات و تمرکز صنعتی بر سودآوری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی ایران', Agricultural Economics, 5(3), pp. 193-208.
VANCOUVER
صدرایی جواهری, احمد, ذبیحی دان, محمدسعید, بلاغی, علی. بررسی اثر تبلیغات و تمرکز صنعتی بر سودآوری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی ایران. Agricultural Economics, 1390; 5(3): 193-208.