@article { author = {Chizari, Amirhosein and shokoohi, zeinab and سلامی, حبیب اله and حسینی, سیدصفدر}, title = {Existence of Habits and Empirical Demand Analysis: A Case Study for Urban Households’ Dairy Products Demand in Iran}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {9}, number = {2}, pages = {19-35}, year = {2015}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {}, abstract = {The analysis of household consumption pattern and consumers reaction to the price and non-price factors are very important for policymakers and agri-food market participants. In this regard, selecting and estimating demand by the best functional form could be a reliable tool for analyzing consumers’ behavior. In this study was applied three dynamic demand models includes Assarsson, Rey and generalized Rotterdom. Hereafter, dairy products demand include milk, yogurt, cheese and butter was estimated for urban households in Iran by mentioned functional forms and Rey’s model was chosen as the best model. Also Wald test results strongly confirmed habit formation in the four dairy products demand. Also disregarding the habits effects can lead to a bias in the estimated parameters and analysis of household consumption pattern. Therefore the test of existence of habits is recommended, especially in analyzing food products demand. kkkkkkkk k k k k kk kk kk k k k kk}, keywords = {Demand,dairy,habits,Ray model}, title_fa = {وجود عادات مصرفی و تحلیل تجربی تقاضا: مطالعه موردی تقاضای محصولات لبنی خانوارهای شهری در ایران}, abstract_fa = {تجزیه و تحلیل الگوی مصرف خانوار و عکس العمل مصرف کنندگان نسبت به عوامل متفاوت قیمتی و غیر قیمتی برای سیاستگذاران و فعالان بازار محصولات غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا انتخاب بهترین فرم تابعی و برآورد تقاضا بوسیله آن می‌تواند به عنوان ابزاری قابل اطمینان در تحلیل رفتار مصرف-کنندگان بکار گرفته شود. در این مطالعه با لحاظ اثر عادات مصرفی، سه الگوی متداول در تخمین تقاضای پویا شامل مدل آسارسون، ری و رتردام تعمیم یافته استفاده شد. سپس تقاضای اقلام پر مصرف لبنی شامل شیر، ماست، پنیر و کره پاستوریزه برای خانوارهای شهری در ایران براورد گردید و مدل ری بعنوان الگوی مناسب انتخاب شد. نتایج آزمون والد در مدل ری، وجود اثر عادات مصرفی برای هر چهار کالای لبنی را قویاً تأیید کرد. بنابراین نادیده گرفتن آثر عادات مصرفی می‌تواند منجر به ایجاد اریب در برآورد تابع تقاضا و در نتیجه تحلیل نادرست الگوی مصرفی خانوار گردد. از این رو پیشنهاد می‌شود در مطالعات تحلیل تقاضا، بخصوص تقاضای محصولات غذایی، اثر عادات مصرفی مورد آزمون قرار گیرد.}, keywords_fa = {تقاضا,لبنیات,عادت مصرفی,الگوی ری}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_12374.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_12374_8cca841860ed8c2772778f18d0d8f5b2.pdf} }