@article { author = {Rezapour, Saralah and Mortazavi, Seyed Abolghasem}, title = {Studying Globalization Impact on Export Demand and Supply of Saffron}, journal = {Agricultural Economics}, volume = {4}, number = {3}, pages = {153-169}, year = {2010}, publisher = {انجمن اقتصاد کشاورزی ایران}, issn = {2008-5524}, eissn = {2645-3274}, doi = {}, abstract = {در این مطالعه  اثر جهانی شدن بر عرضه و تقاضای صادرات زعفران بررسی گردید. In this study, globalization impacts on saffron export supply and demand were studied. برای این منظور از الگوی معادلات همزمان عرضه و تقاضای صادرات و داده های سری زمانی دوره 84-1361 استفاده شد.  شاخص ادغام تجاری نیز بعنوان شاخص جهانی شدن مورد استفاده قرار گرفت. For this purpose, simultaneous equations model of export supply and demand and time series data for1982-2005 was used. The index of Integration of International Trade (IIT) as globalization index was used. نتایج حاکی از با کشش بودن توابع عرضه و تقاضای صادرات زعفران نسبت به قیمت صادراتی می باشد. The results showed that saffron export supply and demand are elastic with respect to export prices. Also,همچنین متغیر شاخص جهانی شدن، در این توابع مثبت و معنی دار بوده که بیانگر تأثیر مثبت افزایش رابطه مبادله با کشورها و رفع موانع تجاری، بر عرضه وتقاضای صادرات زعفران ایران می باشد.  بنابراین اتخاذ سیاستهای مناسب قیمتی و تولیدی جهت توسعه صادرات این محصول، امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. the impacts of globalization are positive and significant on both demand and supply, indicating the positive effects of increasing trade relations with countries and of removing trade barriers on saffron export supply and demand of Iran. Therefore, proper price and production policies for export of this product will be inevitable.}, keywords = {globalization,export demand and supply,Saffron,Iran}, title_fa = {بررسی اثر جهانی شدن بر عرضه و تقاضای صادرات زعفران}, abstract_fa = {در این مطالعه اثر جهانی شدن بر عرضه و تقاضای صادرات زعفران بررسی شد. برای این منظور از الگوی معادلات هم‌زمان عرضه و تقاضای صادرات و داده‌های سری زمانی دوره‌ی 84-1361 استفاده شد. شاخص ادغام تجاری نیز به عنوان شاخص جهانی شدن مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از با کشش بودن توابع عرضه و تقاضای صادرات زعفران نسبت به قیمت صادراتی است. هم‌چنین متغیر شاخص جهانی شدن، در این توابع مثبت و معنادار بوده که بیانگر تاثیر مثبت افزایش رابطه‌ی مبادله با کشورها و رفع موانع تجاری، بر عرضه وتقاضای صادرات زعفران ایران است. بنابراین در پیش گرفتن سیاست‌های مناسب قیمتی و تولیدی برای توسعه‌ی صادرات این محصول، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.}, keywords_fa = {جهانی شدن,عرضه و تقاضای صادرات,زعفران,ایران}, url = {https://www.iranianjae.ir/article_9754.html}, eprint = {https://www.iranianjae.ir/article_9754_e4135f1104a0d3a093fe8a8b99edb06c.pdf} }