%0 Journal Article %T ، بررسی عوامل مؤثر بر قصد مشتری جهت خرید از بازارهای آنلاین محصولات کشاورزی (مطالعه موردی: شهر تهران) %J Agricultural Economics %I انجمن اقتصاد کشاورزی ایران %Z 2008-5524 %A قریشی دینانی, سجاد %A پندار, مهدی %A رفیعی, حامد %A پورغلام آمیجی, مسعود %D 2023 %\ 01/21/2023 %V 16 %N 4 %P 147-190 %! ، بررسی عوامل مؤثر بر قصد مشتری جهت خرید از بازارهای آنلاین محصولات کشاورزی (مطالعه موردی: شهر تهران) %K لاجیت ترتیبی %K خرید آنلاین %K قصد خرید مشتری %R 10.22034/iaes.2023.555722.1927 %X هدف این پژوهش، بررسی عامل‌های مؤثر بر قصد مشتری برای خرید از بازارهای آنلاین محصول‌های کشاورزی در شهر تهران می‌باشد. داده‌های مورد نیاز از طریق میدانی، با تکمیل پرسشنامه الکترونیکی به روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس از 327 پاسخگو که مشتری آنلاین فروشگاه‌های اینترنتی محصول‌های کشاورزی بودند، از شهریور 1399 تا فروردین 1400 گرد‌آوری شد. به منظور شناسایی عامل‌های مؤثر بر قصد خرید آنلاین مشتریان از روش الگوی لاجیت ترتیبی که به وسیله حداکثر راست نمایی برآورد شد، در نرم‌افزار Stata تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد که متغیرهای جنسیت، محل سکونت، هزینه‌های خانواده، میزان لذت‌بخش بودن خرید آنلاین، میزان شناخت از وب‌سایت، میزان خرید نهایی از وب‌سایت، میزان کسب اطلاعات لازم از وب‌سایت، میزان جستجوی اطلاعات وب‌سایت، میزان امنیت در خرید آنلاین پس از دیدن نماد آبی‌رنگ، میزان برتری و سودمندی‌های وعده داده‌شده در وب‌سایت، میزان قابل‌لمس نبودن کالا در قصد خرید آنلاین، میزان سهولت در امکان مقایسه قیمت در قصد خرید آنلاین، میزان نوآوری و خلاقیت در وب‌سایت دارای تأثیر منفی و معناداری در سطح‌های یک تا چهار بر قصد خرید آنلاین مشتری هستند و در بالاترین سطح‌ها یعنی سطح پنج احتمال، قرارگیری مشتریان در این سطح افزایش می‌یابد. متغیرهای محل سکونت، میزان لذت‌بخش بودن خرید آنلاین، میزان خرید نهایی از وب‌سایت، میزان کسب اطلاعات لازم از وب‌سایت، میزان امنیت در خرید آنلاین پس از دیدن نماد آبی‌رنگ، میزان نوآوری و خلاقیت در وب‌سایت دارای بیشترین اثر مثبت و در سطح‌های بالا به طور معناداری افزایش یافته است. نتیجه­گیری کلی بدین­صورت است که پیوسته با مشتریان از طریق ارسال کاتالوگ، ایمیل، پیامک، گفتگوی تلفنی و معرفی کالاهای جدید ارتباط برقرار باشد. همچنین، در صورت عدم رضایت کاربر از خرید اینترنتی محصول‌های کشاورزی، این امکان برای کاربر فراهم باشد که کالا را به خرده‌فروش مرجوع و هزینه خود را دریافت کند که خود می‌تواند خطرپذیری (ریسک) درک‌شده را کاهش دهد. %U https://www.iranianjae.ir/article_701736_ea151b8ec55c6975efd82af961dc4a59.pdf