TY - JOUR ID - 9754 TI - بررسی اثر جهانی شدن بر عرضه و تقاضای صادرات زعفران JO - Agricultural Economics JA - IAES LA - fa SN - 2008-5524 AU - رضاپور, ثارالله AU - مرتضوی, سید ابوالقاسم AD - دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس AD - استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 4 IS - 3 SP - 153 EP - 169 KW - جهانی شدن KW - عرضه و تقاضای صادرات KW - زعفران KW - ایران DO - N2 - در این مطالعه اثر جهانی شدن بر عرضه و تقاضای صادرات زعفران بررسی شد. برای این منظور از الگوی معادلات هم‌زمان عرضه و تقاضای صادرات و داده‌های سری زمانی دوره‌ی 84-1361 استفاده شد. شاخص ادغام تجاری نیز به عنوان شاخص جهانی شدن مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از با کشش بودن توابع عرضه و تقاضای صادرات زعفران نسبت به قیمت صادراتی است. هم‌چنین متغیر شاخص جهانی شدن، در این توابع مثبت و معنادار بوده که بیانگر تاثیر مثبت افزایش رابطه‌ی مبادله با کشورها و رفع موانع تجاری، بر عرضه وتقاضای صادرات زعفران ایران است. بنابراین در پیش گرفتن سیاست‌های مناسب قیمتی و تولیدی برای توسعه‌ی صادرات این محصول، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. UR - https://www.iranianjae.ir/article_9754.html L1 - https://www.iranianjae.ir/article_9754_e4135f1104a0d3a093fe8a8b99edb06c.pdf ER -