Evaluation of Factors Affecting the Marketability of Medicinal Plants (Case Study: Mentha)

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

One of the crops that have great importance in the agricultural sector and the economy, especially to increase non-oil export revenues are medicinal plant. Proper market research can be the basis for increasing the production and more value-added of this products. One of the widely used herbs is Mentha which is used in different ways. The purpose of this study is evaluating the marketing mix influencing the choice of a variety of Mentha products. Stata12 software was used in the calculations and research was done with using data from consumers of medicinal plant products in 2014 in Mashhad. Multinomial Logit regression model was estimated. The results indicate that the household consumption experience, having a particular disease, the priority use for medicinal use, brand, properties and efficacy, age, quality and advice in choosing the priority of herb plants variables have a significant effect. Therefore, it is suggested to increase branding and quality, as well as advice exporting herbal plant products relative advantages of these products are used in the country.

Keywords

Main Subjects


ابراهیم زاده، ع.، سرایی، م.ح. و اسکندری ثانی، م. 1390. تحلیل و سنجش سطوح برخورداری شهری مورد شناسی شهر مشهد. فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، (95): 54-29.
ابراهیمی، ع. 1379. جایگاه اقتصاد گیاهان دارویی در ایران و جهان و رعایت توسعه پایدار. اولین همایش بین المللی طب سنتی و مفردات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.
پورهادی. م. 1390. بررسی اثر کودهای زیستی روی عملکرد و اسانس نعناع فلفلی. فصلنامه داروهای گیاهی. 2(2): 137 - 148.
حسینعلی پور. ا. 1390. بازاریابی گیاهان دارویی در ایران، چالش ها و مشکلات. اولین همایش راهبردی دستیابی به کشاورزی پایدار. اهواز.
حق جو، م.، حیاتی، ب.ا.، محمدرضایی، ر.، پیش بهار، ا. و دشتی، ق. 1390. عوامل موثر بر تمایل به پرداخت نرخ افزوده بالقوه مصرف کنندگان برای محصولات غذایی سالم. مطالعه موردی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی. نشریه دانش کشاورزی و تواید پایدار، 21(3): 117-105.
رسام. ق.، دادخواه. ع.، خشنودیزدی. ا.، و مقدسی. ر.1391. عوامل موثر بر توسعه کشت گیاهان دارویی در استان خراسان شمالی.همایش ملی فرآورده های طبیعی و گیاهان دارویی.
سرشتی، م. و آذری، پ. 1386. بررسی میزان به کارگیری داروهای گیاهی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهرکرد. مجله دانش و تندرستی، 2(4): 20 - 26.
کشفی بناب، ع.، 1388. مزیت نسبی اقتصادی کشت و تجارت گیاهان دارویی در ایران و ارزش آن در بازارهای جهانی. مجله بررسی های بازرگانی. 44:  67 - 78.
مجاوریان. س.م.، رسولی. ف.، و حسینی یکانی. س.ع.، 1392. عوامل موثر بر انتخاب کانال فروش در بین تولیدکنندگان مرکبات مازندران. نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی. 7(2): 123-133.
مفتاحی زاده، ح.، ناصری، ع.، 1388. موانع و راهبردهای پیشروی توسعه اقتصادگیاهان دارویی. مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی. جهاد دانشگاهی واحد ایلام.
نصابیان. ش.، غلامحسینی. ط.، و جبل عاملی. ف.، 1391. مقایسه مزیت نسبی صادرات گیاهان دارویی با کشورهای صادرکننده. فصلنامه مدلسازی اقتصادی. 4: 75 - 92.
Anderson, J.A.1984. Regression and ordered categorical variables. Journal of the Royal Statistical Society Series B,46:1-30.
Boon, H., Kachan, N., and Boecker, A. 2013. Use of Natural Health Products How Does Being Natural Affect Choice? Medical Decision Making. 33(2): 282-297.
Ghorbani, M., Mahmoudi, H. and Liaghati, H. 2007. Consumers’ Demands and Preferences for Organic Foods: A Survey Study in Mashhad, Iran.
Greene, W.H. and ,Hensher D.A. 2003. A Latent Class Model for Discrete Choice 10-Analysis: contrasts with mixed logit.Transportation Research Part B, 37:681-698.
Hausman, J. and McFadden, D. 1984. Specification tests for the multinomial logit model. Econometrica: Journal of the Econometric Society. 1219-1240.
Heij, C., Boer, P.De., Franses, Ph.H., Kloek, T., Herman, K. and Dijk, V. 2004.Econometric Methods with Applications in Business and Economics. Oxford University, Press Inc., New York.
Isengildina, O. and Hudson, M.D. 2001. Factors affecting hedging decisions using evidence from the cotton industry. Conference on applied commodity price analysis, forecasting, and market risk management, April 23-24.
Long, J.S.1997. Regression Models for Categorical and Limited Dependent Variables. SAGE Publications, Inc. London EC2A 4PU, United Kingdom.
McFadden, D.1973. Conditional Logit Analysis of Qualitative Choice Behavior, in Zarembka, Frontiers in Econometrics. Academic Press, New York.
Soner, B.C., A.S. Sahin, and T.K. Sahin,2013.A survey of Turkish hospital patients’ use of herbal medicine. European Journal of Integrative Medicine. 5(6): p. 547-552.