Codification and prioritization of dairy products of Eastern Azerbaijan Pegah company's marketing strategies: Using AHP method

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Due to the Changing environment, having the appropriate strategy can help firms survive and gain competitive advantage; because the chosen strategy must also satisfy the needs of the target market, as well as comply with market and organizational objectives. Each company depending on their business and tasks, are responsible to Codification and selection of appropriate marketing strategy. While the Codification and selection of standard marketing strategy, evaluating management current operations are Simplify. In this research, by study of library resources, the most important criteria on the choice of appropriate marketing strategy to sell dairy products of Eastern Azerbaijan Pegah Company were identified. 30 experts of marketing and dairy industries were completed questionnaires and do paired comparisons between criteria and sub-criteria and alternatives were assessed by criteria too. The most important criteria effective on decision-making for the selection of appropriate marketing strategy by analytic hierarchy process approach, and using Expert Choice v.11.0 and Super Decisions packages weighting and were ranked. the most important criteria are: compliance with sanitation and the environment, consistent with the internal process, risk, the economic-business, competitive advantage, innovation and alignment with market and customer satisfaction. Then, the impact of each of the criteria obtained on four marketing strategy including the integration strategy, focus strategy, diversification strategy and defense strategy were reviewed and defensive strategy as the best marketing strategy for Eastern Azerbaijan Pegah Company was determined. And integration strategy, diversification strategy and focus strategy are the next priorities respectively. Be recommended that the Eastern Azerbaijan Pegah corporate executives instead of using plastic bags, bottles and plastic packaging, use bags that are biodegradable in the environment. The company directors also have a long-term plan to develop new products, and to understand the needs and demands of customers and their complaints and herds increase customer satisfaction.

Keywords

Main Subjects


تارنمای شرکت بازارگستر پگاه. www.bazarpegah.com
دانشیان، ف. اولیاء م.ص. و رنجبریان، ب. (1390) تحلیل شبکه‌ای اقدامات راهبردی بازاریابی و گسترش کارکرد کیفیت. دو فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال اول، شماره سوم: 192-165.
رستم‌پور، ف. (1388). برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی (بررسی موانع اجرایی برنامه‌ریزی استراتژیک در شرکت ایران‌خودرو).
شافعی، ر. (1391) مطالعه تأثیرپذیری راهبرد‌های حضور در بازار از نگرش‌های مدیریتی و رابطه آن‌ها با انتخاب الگوی سنجه‌های بازاریابی در شرکت‌های تولیدی صنعتی. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم، شماره چهارم، شماره پیاپی (7):104-87.
شاه‌حسینی‌بیده، ش. مروتی‌شریف‌آبادی، ع. و زنجیرچی، م، (1393). مقایسه عملکرد سازمان‌ها در پیاده‌سازی مدیریت ارتباط با مشتری با استفاده از رویکرد ترکیبی ANP و DEMATEL فازی. فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال چهارم، شماره چهارم، شماره پیاپی (15): 212-195.
 صمدی، م. (1387) بررسی و تعیین آمیخته ترفیع مناسب برای محصولات لبنی با استفاده از روش تصمیم‌گیری چندمعیاره (MCDM). اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال شانزدهم، (64) :117-97.
صمدی، م. و فاخر، الف، (1388) برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی و انتخاب استراتژی مناسب با استفاده از تکنیک AHP (شرکت لوله سازی اهواز). دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، سال شانزدهم، دوره جدید، شماره 35: 82-69.
عرب‌مازار، ع.الف. حسینی، م.ح. و شفیعی، زینب. (1388). ارزیابی عملکرد امور مالیاتی شهر تهران براساس مدل کارت امتیازی (BSC). فصلنامه تخصصی مالیات، دوره جدید، شماره چهارم، (مسلسل 52).
غفرانی، م. فرشچی، و. و عزیزی، م. (1394) بررسی و شناسایی شاخص‌های مؤثر وفاداری مشتری به برند در صنعت مبلمان با روش تحلیل سلسله مراتبی. فصلنامه علمی – پژوهشی تحقیقات علوم چوب و کاغذ ایران، جلد 29، شماره 2: 323-310.
قدسی‌پور، س.ح. (1381) مباحثی در تصمیم گیری چند معیاره. انتشارات دانشگاه امیرکبیر، چاپ سوم.
گلابچی، م. و نورزایی، ع. (1394) انتخاب روش مناسب مشارکت خصوصی – دولتی به منظور تأمین مالی پروژه‌های آزادراه ایران با رویکرد AHP. مجله مهندسی حمل و نقل، سال ششم، (3).
کتابی، س. انصاری، م.الف. و ناصری طاهری، م، (1384). انتخاب آمیخته بازاریابی مناسب با استفاده از تکنیک AHP با رویکرد برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی (مطالعه موردی: شرکت کاشی مرجان). مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، دوره هفده، شماره یک، 92-79.
محمودی میمند، م. و خوبیاری شورباز، ح. (1392) به‌کارگیری فرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP) در انتخاب استراتژی رقابتی بازاریابی. نشریه صنعت لاستیک ایران، شماره 72: 55-45.
ملک‌اخلاق، الف. سلطانی، ش. و طاهرپور، ن. (1393) تبیین و تحلیل و اولویت‌بندی مدل‌های سیستم بازاریابی هوشمند با استفاده از روش AHP. بررسی‌های بازرگانی، شماره 64: 81-69.
مهرمنش، ح. سعیدی، ن. لسانی، پ. و بایرامی لاطران، الف. (1391) تدوین استراتژی و اولویت‌بندی استراتژی‌های شرکت بهنوش ایران با مقایسه رویکردهای فازی و QSPM. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال دوم، شماره سوم، شماره پیاپی (6): 154-135.
میرزایی چابکی، م. (1389) تدوین استراتژی برای شرکت چوکا و رتبه بندی استراتژی‌ها با تکنیک تاپسیس فازی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
Aaker D.A, 1996. Measuring brand equity across products and markets. California Management Review, 38(3): 102-120.
Alaybeyoglu E, Albayrak E and Gurbuz T 2012. Criteria weighting and 4-P planning in marketing using analytic network process. proceedings of the international multi conference of engineers and computer scientists. Vol II, IMECS, March 14-16, Hong Kong.
Saaty T.L, 1996. Decision Making with Dependence and Feedback: The Analytic Network Process. Pittsburg: RWS publications publishers.
Saaty T.L, 1980. The Analytic hierarchy process. New York: McGraw Hill.
Saaty T.L, 2001. Decision Making with Dependence and Feedback: The Analytic Network Process.(2nd ed.). Pittsburg, USA: RWS publications.
Wu H.Y, Tzeng G.H and Chen Y.H, 2009. A fuzzy MCDM approach for evaluating banking performance based on balanced scorecard. Expert System with Applications, 36: 10135-10147.