1
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
2
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
پسته یکی از محصولات عمدهی ارزآور صادراتی ایران است که توسط کشورهای محدودی در جهان عرضه شده و متقاضیان زیادی در بازار جهانی دارد. در این بررسی با استفاده از آمار سالهای 1980- 2010 میلادی و با رهیافت خود توضیح برداری (VAR)، تحلیلهای واکنش به ضربه و تجزیه واریانس خطای پیشبینی، عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای صادرات پسته ایران مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده از الگوی همجمعی نشاندهندهی آن است که هر یک از متغیرهای میانگین درآمد کشورهای واردکننده، نرخ واقعی ارز و تولید داخلی پسته، با عرضه و تقاضای صادرات پسته ایران در بلندمدت رابطه مثبت و معنادار خواهند داشت، درحالیکه تولید در دیگر کشورها و قیمت داخلی پسته در بلندمدت با عرضه و تقاضای صادراتی محصول، رابطه منفی و معنادار دارند. همچنین تجزیه واریانس خطای پیشبینی نشاندهنده آن است که بیشترین تأثیرگذاری بر نوسانات عرضه صادرات پسته در ایران از خود متغیر ناشی میشود و مؤثرترین عامل بر نوسانات تقاضای جهانی صادرات نیز، متغیر عرضه صادرات ایران بوده و پس از آن در بلندمدت قیمت صادراتی ایران نیز تأثیر گذار خواهد بود.
محمدی, حسین, & بهرامی نسب, مهسا. (1392). ارزیابی عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای صادرات پسته ایران (رهیافت خود توضیح برداری VAR). Agricultural Economics, 7(4), 23-42.
MLA
حسین محمدی; مهسا بهرامی نسب. "ارزیابی عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای صادرات پسته ایران (رهیافت خود توضیح برداری VAR)". Agricultural Economics, 7, 4, 1392, 23-42.
HARVARD
محمدی, حسین, بهرامی نسب, مهسا. (1392). 'ارزیابی عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای صادرات پسته ایران (رهیافت خود توضیح برداری VAR)', Agricultural Economics, 7(4), pp. 23-42.
VANCOUVER
محمدی, حسین, بهرامی نسب, مهسا. ارزیابی عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای صادرات پسته ایران (رهیافت خود توضیح برداری VAR). Agricultural Economics, 1392; 7(4): 23-42.